Riksgälden söker erfaren upphandlare

Ref 2019/337

Vill du arbeta i en utvecklande roll med upphandlingsfrågor som spänner över hela verksamheten? Då har vi jobbet för dig!

Riksgälden har ett viktigt samhällsuppdrag att säkerställa att statens finanser hanteras effektivt och att det finansiella systemet är stabilt, upphandlingsfunktion spelar en viktig roll i det arbetet. Funktionen samordnar och kvalitetssäkrar upphandlingar och arbetar i nära samverkan med sakfrågeansvariga från verksamheten vilket innebär att du som upphandlare får inblick i många delar av Riksgäldens verksamhet. Upphandlingsfunktionen genomför i genomsnitt ca 80-90 upphandlingar per år.

Arbetsuppgifter och tjänsten

Riksgälden söker en upphandlare till myndighetens centrala upphandlingsfunktion som består av ytterligare en upphandlare. Funktionen är en del av ekonomienheten med totalt 18 medarbetare. Du rapporterar till biträdande enhetschef.

Arbetet som upphandlare på Riksgälden innebär bland annat att:

  • självständigt planera och genomföra upphandlingar och avrop av varierande komplexitet
  • stödja verksamheten i uppföljning och förvaltning av ingångna avtal
  • medverka till att förvalta och utveckla styrande dokument avseende upphandling
  • utveckla processer och rutiner inom upphandling
  • vara uppdaterad kring aktuell lagstiftning och praxis för upphandling
  • medverka i strategiskt utvecklingsarbete och utbildningsinsatser kring upphandling inom myndigheten.

Det är meriterande om du har intresse för strategiska upphandlingar som finansiella tjänster och IT-tjänster, då det är våra vanligaste upphandlingsområden

Erfarenhet, utbildning och person

Vi söker dig med minst fem års erfarenhet av offentlig upphandling och mycket goda kunskaper om lagen om offentlig upphandling (LOU). Du har yrkeshögskoleutbildning med inriktning på offentlig upphandling alternativt högskoleutbildning med teknisk, ekonomisk eller juridisk inriktning med inriktning med inriktning mot upphandling. Du kan också ha tillägnat dig kunskaper om upphandling som vi bedömer vara likvärdiga med teoretisk utbildning. Du är van användare av MS Office och upphandlingsverktyg så som TendSign. Du är kvalitetsmedveten och strukturerad och har en god förmåga att uttrycka dig tydligt i tal och skrift.

Det är är meriterande om du har jobbat på myndighet med  offentlig upphandling.

Personen vi söker har en stark egen drivkraft att lösa problem på olika sätt och slutföra påbörjade arbetsuppgifter och projekt. Du är analytisk, noggrann och positiv med en god kommunikationsförmåga. Du har integritet och god kunskap om den statliga värdegrunden.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten.

Kontakt

Om du har frågor är du välkommen att ringa biträdande enhets- och ekonomichef, Jessica Palm, 08-613 45 82 alt. jessica.palm@riksgalden.se

Ansökan

Välkommen med din ansökan via https://www.riksgalden.se/jobb senast den 5 maj.
Bifoga CV och personligt brev. Ange referens 2019/337.

Urvalet av kandidater sker löpande. Arbetspsykologiska tester kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi tillämpar normalt sex månaders provanställning.

Riksgälden spelar en viktig roll i samhällsekonomin och på den svenska finansmarknaden. Vi ser till att statens pengar hanteras effektivt.

Riksgälden erbjuder medarbetarna en modern, tillgänglig och utvecklande arbetsplats med ett gott samarbetsklimat. Möjligheten att påverka är stor och kraven på kvalité är höga, samtidigt som vi värnar balansen mellan privatliv och arbetliv. Riksgälden erbjuder friskvård och har en aktiv personalförening. Vi är ca 190 medarbetare och vi finns i moderna lokaler i centrala Stockholm.

Som anställd vid Riksgälden kan du komma att bli krigsplacerad utifrån totalförsvarets behov. Svenskt medborgarskap är ett villkor där anställning är placerad i säkerhetsklass. Det innebär att registerkontroll kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i Säkerhetsskyddslagen.

Välkommen till oss. Vi behöver fler stjärnor i statens lag!


Sista ansökningsdag
5 maj

Referens
2019/337