Sala kommun söker Inköpare

Är du vår framtida kollega?

Sala kommun i östra Västmanland har 22 000 invånare och är till ytan länets största. Kommunen har flera mindre tätorter samt Sala stad med 12 000 invånare. Sala har genom sin historiska betydelse, främst Sala Silvergruva, sin givna plats på Sveriges karta. Sala är en trivsam småstad med ett centralt geografisk läge och goda allmänna kommunikationer. Huvudnäringar är jordbruk, turism och småindustri.  För mer information se www.sala.se

Sala kommuns Upphandlingsfunktion består av fem tjänster varav två är inköpare, resterande är upphandlare. Upphandlingsfunktionen lyder under Ekonomichef och ingår i Ekonomikontoret som består av 18 tjänster. Vi på Upphandlingsfunktionen är en liten grupp som jobbar tätt tillsammans där vi hjälper och stödjer varandra i det dagliga arbetet. Som vår nya kollega kan vi erbjuda dig en stimulerande och omväxlande arbetsmiljö där vi tillsammans arbetar för att Sala kommun inhandlar varor, tjänster och entreprenader på korrekt sätt.

Vi söker dig som är öppen för att arbeta brett inom många olika områden med allt från jordbruksmaskiner och djurfoder till vårt naturbruksgymnasium till lösningar för Silvergruvans vattensystem likväl som tjänster och produkter inom vård och omsorg.

Är du den vi söker?

Sala kommun söker två inköpare med utbildning inriktad mot offentlig upphandling eller erfarenhet av offentlig verksamhet. Inköparnas främsta arbetsuppgifter blir att genomföra enklare upphandlingsärenden så som avrop från ramavtal samt direktupphandlingar. Därutöver kommer inköparna att bistå kommunens upphandlare i delar av upphandlingsprojekt.

Inköparna administrerar kommunens avtalsdatabas och säkerställer att den är uppdaterad och relevant för verksamheterna. I denna arbetsuppgift ingår att förlänga och administrera avtal, hantera diarieföring och framtagande av handlingar för utlämnande.

I arbetsuppgifterna ingår också att ge stöd och service till verksamheterna genom att svara på frågor kring ingångna avtal samt hur dessa ska tillämpas.

I arbetsuppgifterna ingår även att vara delaktig i att utbilda verksamheter och politik i upphandlingsfrågor samt att bidra till Upphandlingsfunktionens interna kunskaps- och erfarenhetsutbyte. Inköparna kommer att få delta i både det strategiska upphandlingsarbetet som i vårt pågående utvecklingsarbete vilket består av bland annat avtalsuppföljning, kartläggning av inköpsbeteende och eventuellt införandet av e-handel.

Kvalifikationer

Du som söker tjänsten som inköpare förväntas ha:

  • Någon form av eftergymnasial utbildning inom upphandling/inköp eller erfarenhet som vi bedömer som likvärdig.
  • God förmåga att kommunicera såväl muntligt som skriftligt. Du formulerar dig väl i tal och skrift och tar självständigt fram texter och underlag av hög kvalitet.
  • Du innehar B-körkort

Meriterande är dessutom om du har någon eller några av följande erfarenheter:

  • Dokumenterad utbildning inom offentlig upphandling
  • Erfarenhet eller studier av upphandlings-, affärsjuridik- eller annan relevant juridisk inriktning
  • Erfarenhet av avtalsadministration och avtalstolkning
  • Erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter
  • Erfarenhet av arbete inom kommunal verksamhet
  • Erfarenhet av arbete med Tendsign eller annat upphandlingsverktyg
  • Erfarenhet av arbete i e-handelssystem

Personlig lämplighet

Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper och för att lyckas i din roll behöver du vara strukturerad och noggrann. Du bör kunna arbeta både självständigt och i grupp samt trivas med omväxlande arbetsuppgifter där snabba omprioriteringar är en naturlig del av arbetet. Vidare är du lyhörd och är en god pedagog som på ett lättförståeligt sätt kan förklara avtalsinnehåll och hur avtal tillämpas.

Anställningsvillkor

Tjänsten är heltid, tillsvidare. Tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning. Provanställning kan komma att tillämpas

Ansökan

Sista ansökningsdag är 2018-06-10 men då urval och intervjuer sker löpande ber vi dig skicka in din ansökan omgående.

Upplysningar

Har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Olga Blixt, e-post: olga.blixt@sala.se , tel: 0224 747246

Vi undanber oss vänligen men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.


Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb