Socialstyrelsen söker upphandlare med hög kvalitetsmedvetenhet

Upphandlingsenheten söker nu dig som vill fortsätta att utvecklas som upphandlare och som har ett starkt engagemang för upphandlingsfrågor.

Socialstyrelsens anskaffningar genomförs utifrån en tydlig intern process. Det innebär bland annat att en upphandlingssamordnare startar upp anskaffningsprocessen och agerar upphandlingsstöd till organisationen i ett första skede av processen. I nära samarbete med beställaren förväntas du sedan som upphandlare ge fortsatt stöd i processen samt säkerställa att anskaffningen genomförs helt i enlighet med LOU. Socialstyrelsen anskaffar huvudsakligen komplexa tjänster, bland annat olika typer av intellektuella tjänster.

Upphandlingsenheten, som idag består av 5 medarbetare, erbjuder organisationen stöd vid anskaffning av varor och tjänster samt vid upprättande och uppföljning av avtal. Som upphandlare hos Socialstyrelsen har du en stödjande och rådgivande roll och det är därför viktigt att du har ett konsultativt förhållningssätt i ditt arbete.

Tillsammans med kollegor och även självständigt kommer du också att genomföra utvecklingsarbete inom enheten. Du kan även få hålla interna utbildningar. Du förväntas bidra med din kompetens och ett engagerat medarbetarskap.

Upphandlingsenheten arbetar helt elektroniskt och i din roll bidrar du till att höja kvaliteten för anskaffade varor och tjänster och även att sänka Socialstyrelsens kostnader.

Vi söker dig som har

  • minst tre års erfarenhet av offentlig upphandling och att självständigt ansvara för hela upphandlingsprocessen avseende upphandlingar över tröskelvärdet i LOU
  • akademisk examen
  • mycket goda teoretiska kunskaper i upphandlingsreglerna, främst LOU och relevanta delar i EU-rätten
  • erfarenhet av att upprätta kommersiella avtal

För att lyckas i uppdraget är du analytisk och strukturerad och kan arbeta självständigt. Du är en god pedagog och har god kommunikativ förmåga, såväl skriftligt som muntligt. Vidare är du utåtriktad och bra på att samarbeta och skapa goda relationer, både internt och externt. Du har en god förmåga att se helhetsperspektivet.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Det kan också bli aktuellt med arbetsprov i samband med urvalsprocessen.

Det är meriterande om du har

  • akademisk utbildning inom upphandlingsjuridik
  • erfarenhet av arbete med säkerhetsskyddade upphandlingar
  • erfarenhet av och goda kunskaper om arbete med systematisk avtalsuppföljning
  • erfarenhet av och goda kunskaper om det affärsmässiga perspektivet vid upphandlingar
  • erfarenhet av och goda kunskaper om offentlighet och sekretess, i synnerhet sekretessprövning av anbud, samt förvaltningsjuridik
  • erfarenhet av upphandlingsprocesser som kräver samarbete mellan flera olika kompetenser och funktioner i organisationen 

 Anställningsinformation

Anställningen är tillsvidareanställning, heltid, med sex månaders provanställning och placering i Stockholm. Din tjänstetitel är upphandlare.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Välkommen med din ansökan senast den 10 april 2019. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Ange diarienummer 2.6.1-7903/2019.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta rekryterande enhetschef Maria Ek 075-247 35 86. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Sofia Linden Falkenlöv 075-247 33 52. Fackliga företrädare är Rose-Marie Nylander för SACO, Åsa-Britt Edoff för ST samt Magnus Göransson för Vårdförbundet. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Om Socialstyrelsen

God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.


Sista ansökningsdag
10 april 2019

Ange diarienummer
2.6.1-7903/2019

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb