Specialpedagogiska skolmyndigheten söker upphandlare

Upphandlare till Ekonomienheten, Härnösand

Om arbetsplatsen
Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb
Just nu befinner sig myndigheten i ett spännande utvecklingsarbete med en tydlig målbild. Vi strävar efter att vara en erkänd kunskapsaktör, en ledande utvecklingsaktör, en förebyggande stödaktör och en pådrivande rättighetsaktör.

Ekonomienheten är en enhet inom verksamhetsområde stöd och styrning, med ansvarsområdena verksamhetsstyrning, ekonomistyrning, ekonomiadministration, upphandling och inköpsfrågor. Enheten har sin verksamhet huvudsakligen i Härnösand och Örebro, med enhetschefen placerad i Örebro. Ekonomienheten ansvarar för myndighetens samordnade inköpsprocess och är normerande för hela myndigheten i frågor som rör upphandling och inköp.

Som upphandlare inom myndigheten kommer du att ha en både stödjande och drivande funktion gentemot övrig verksamhet. Du kommer att ingå i ett team med två andra upphandlare och en administratör, som tillsammans utgör myndighetens samlade upphandlingsfunktion. I din roll kommer du även att samarbeta med inköpsstöd och e-handelsansvarig inom enheten.

Arbetsuppgifter
I ditt arbete ingår exempelvis att:

– som projektledare ansvara för planering och genomförande av upphandlingar med skiftande komplexitet inom olika kategorier i enlighet med myndighetens samordnade inköpsprocess
– i förekommande fall ge internt stöd i frågor om direktupphandlingar, avrop mot rangordnade ramavtal och i allmänna avtals- och inköpsfrågor
– fånga upp inköps- och upphandlingsbehov genom uppföljning och dialog med verksamheten
– delta i arbetet med att utveckla och effektivisera myndighetens arbetssätt när det gäller inköp och upphandlingar

I arbetet ingår att jobba proaktivt för att myndigheten ska följa riktlinjer och regelverk vid inköp och upphandlingar, vilket bland annat kan innebära att du ansvarar för informations- och utbildningsinsatser.

Som projektledare för upphandlingar samverkar du med verksamheten i hela kedjan från behovsanalys och fram till dess att överlämning till verksamheten för avrop och beställningar kan ske.

Kvalifikationer
Du har:

– en eftergymnasial utbildning med inriktning mot upphandling eller en högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
– minst två års dokumenterad arbetslivserfarenhet av inköp och upphandlingar
– dokumenterad erfarenhet av Lagen om offentlig upphandling (LOU)

Vi ser gärna att du har erfarenhet av upphandlingar inom tjänsteområdet, samt av elektronisk beställning, elektroniskt upphandlingsverktyg och av affärssystem. Vana av att driva förändringsarbete är en fördel, liksom god it-vana och erfarenhet av programvaran SharePoint.

Vi söker dig som trivs med att jobba operativt men också med strategiska inslag. Du är lyhörd och har hög integritet samt pedagogisk förmåga. Du bör också ha ett konsultativt förhållningssätt och vara van att arbeta i team och i en stödjande roll. Arbetsuppgifterna kräver god kommunikativ förmåga och vana att uttrycka sig i skrift.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Erfarenhet krävs.

Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Ansökan
Ansök senast: 2019-10-20
Referensnummer: 2 STO-2019/1368

Välkommen att söka genom att göra en digital ansökan via ”Sök jobbet” i denna annons.

Anställning
Antal annonserade arbetstillfällen: 1

Kontakt
Ylva Zetterlund
Ekonomichef
010-473 60 17

Fackliga företrädare
Martin Hermvik
OFR/S
martin.hermvik@spsm.se

Jenny Pettersson
Saco-S
010-473 58 24
jenny.pettersson@spsm.se

Övrigt
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonsering


Ansök senast
2019-10-20

Referensnummer
2 STO-2019/1368

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb