Strategisk inköpare till Inköp Sörmland – Västmanland

Id: 20181013
strategisk inköpare Sörmland Västmanland

Vill du vara en del av ett modernt inköpsarbete och kunna påverka resultat och bidra till inköpsorganisationens utvecklingsarbete? För att kunna stödja vården och övrig verksamhet söker vi nu en strategisk inköpare till vårt team.

Arbetsuppgifter
Inköp är en expert och stödfunktion för Landstinget Sörmland och Region Västmanland. Det innebär att vara en del i kategoriarbetet och ett stöd till kärnverksamheten i inköps- och upphandlingsfrågor.

Du kommer att ingå i en grupp om 17 strategiska inköpare som är fördelade på orterna Eskilstuna, Nyköping, Katrineholm och Västerås. I arbetet ingår en del resor då man arbetar både i Sörmland och Västmanland.

Som strategisk inköpare kommer du att ingå i kategoriteam och få specialisera dig inom något eller några av våra kategoriområden för varor och tjänster som till exempel vårdtjänster, kommunikationstjänster och läkemedel. Rollen innebär att leda upphandlingsarbetet, ta fram underlag, analysera, utvärdera, teckna och
implementera avtal med fokus på affärsmässiga och ändamålsmässiga leveranser.

I rollen ingår också att vara ett stöd till organisationerna i upphandlingsfrågor, svara på frågor om upphandlingar och avtal, upprätta kontraktshandlingar samt implementera och följa upp ingångna avtal samt arbeta med leverantörsutveckling.

Tillsammans med övriga medarbetare på enheten kommer du även bidra till att
utveckla Inköpsverksamheten.

Om arbetsplatsen
Landstinget Sörmland och Region Västmanland har en gemensam inköpsfunktion. Inköp Sörmland Västmanland ansvarar för organisationernas samlade upphandlingar av varor, tjänster och byggentreprenader för ett samlat värde om ca 5 miljarder per år.

Enheten är även en resurs i form av affärsstöd, upprättande av avtal, förhandling, avtalsuppföljning m.m. Enheten består av drygt 40 personer. Inköp har kontor på flera håll i Mälardalen.

Vi arbetar kategoristyrt vilket innebär att vi grupperar våra inköp utifrån leverantörsmarknaden och jobbar i specifika segment för att uppnå största möjliga nytta för verksamheterna och för att förvalta skattemedlen på ett effektivt och ansvarsfullt sätt.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en examen från universitet/högskola inom ekonomi, inköp, juridik eller annan utbildning som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig, alternativt att du har förvärvat motsvarande kunskaper i arbetslivet. Meriterande är erfarenhet från inköps- och upphandlingsarbete, gärna från offentlig sektor där du har tillämpat LOU/LUF/LOV.

Du måste kunna uttrycka dig väl i svenska språket både i tal och i skrift. Goda kunskaper i Officepaketet är ett krav och meriterande är om du arbetat med upphandlingsverktyget Visma TendSign eller likvärdigt.

Efter som tjänsten innebär många kontaktytor och ledning av parallella upphandlingsprojekt ser vi att du som person är målfokuserad och strategisk, du har förmågan att självständigt planera och strukturera upp ditt arbete och värdesätter samarbete och att skapa långsiktiga relationer.

Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse.
Placering enligt överenskommelse.

Välkommen med din ansökan senast 20 januari 2019!

Urvalsarbete och intervjuer kan ske löpande under ansökningstiden varför vi ber dig
att skicka din ansökan snarast möjligt! Bifoga gärna intyg och betygshandlingar med
din ansökan.

Kontaktperson
Ronnie Svensson
Enhetschef & kategoriledare
ronnie.svensson@dll.se
016-10 49 49

Facklig företrädare
Vxl 016-10 30 00


Sista ansökningsdag
20 januari 2019