Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Ditt framtida arbete

Vill du vara med och genomföra och samordna myndighetens inköp tillsammans med duktiga och erfarna kollegor? Då är det här en tjänst för dig!

Inköpsenheten består idag av fem upphandlare, sex inköpare, en jurist, en assisterande inköpare, en strateg och en chef . Vårt ansvar är att i nära samarbete med kollegor i övriga verksamheten genomföra affärsmässigt bra inköp.

Tjänsten är inom avdelningen Ekonomi, med placering på myndighetens huvudkontor i Norrköping (i dagsläget är större delen av inköpsenhetens medarbetare placerade i Norrköping och fem medarbetare är placerade i Örebro).

Upphandlare på Transportstyrelsen genomför främst annonserade upphandlingar och tecknar avtal som enhetens inköpare (eller utpekade beställare i verksamheten) sedan gör beställningar/avrop från.

Dina framtida arbetsuppgifter

  • självständigt driva och genomföra annonserade upphandlingar för Transportstyrelsens olika verksamheter
  • ha rollen som projektledare i både större och mindre inköp
  • genomföra komplexa avrop från ramavtal med förnyad konkurrensutsättning
  • arbeta med löpande avtalsförvaltning
  • vara ett stöd för enhetens övriga medarbetare och aktivt arbeta inom ett eller flera identifierade avtalsområden
  • driva det strategiska arbetet inom utpekade avtalsområden
  • vägleda, ge stöd och service i frågor om inköp
  • utgöra juridiskt stöd i exempelvis kommersiella frågor om avtal eller andra aktuella frågor

Du måste ha

  • relevant akademisk utbildning från universitet/högskola, omfattande minst 2 år, gärna med inriktning ekonomi, it eller juridik (Lång erfarenhet som upphandlare i kombination med annan relevant eftergymnasial utbildning kan bedömas likvärdigt).
  • erfarenhet av att självständigt genomföra annonserade upphandlingar för offentlig sektor (enligt LOU, LUF eller LUFS)
  • god kunskap i Microsoft Office, främst Word, Excel och Powerpoint
  • god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift

Det är meriterande om du också har

  • arbetat som offentlig upphandlare mer än 2 år
  • erfarenhet av arbete med juridiska frågor inom IT-området
  • erfarenhet av säkerhetsskyddad upphandling
  • erfarenhet av arbete med personuppgiftsbiträdesavtal
  • erfarenhet av att som juridisk resurs arbeta med exempelvis avtalsfrågor, tvister, överprövningsärenden eller andra frågeställningar aktuella inom avtals- och inköpsprocessen
  • god förmåga att uttrycka dig väl på engelska i både tal och skrift

Vi vill att du

  • har en god pedagogisk förmåga
  • har hög grad av servicekänsla
  • har hög integritet
  • har god fallenhet för att strukturera och arbeta på ett affärsmässigt sätt
  • har förmåga att arbeta drivande och självständigt under eget ansvar
  • är en flexibel person som har lätt för att arbeta tillsammans med andra
  • är noggrann och utför dina arbetsuppgifter med hög kvalitet

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information

Anställningen är tillsvidare med placering i Norrköping alternativt Örebro

Vissa resor kan förekomma framför allt till myndighetens kontor i Örebro (alternativt Norrköping). Vi vill att du börjar så fort som möjligt. Vi tillämpar normalt provanställning.

Du är välkommen att kontakta Kristina Portugués, chef för inköpsenheten på 010-495 42 10, kristina.portugues@transportstyrelsen.se 
Saco, Amanda Dahlström och ST, Leena Sutela och Jeanette Hultin nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Vi är nyfikna på vem du är, vad du kan och vad du vill. Därför behöver vi din ansökan senast den 3 juni 2019 märkt med referensnummer TSG 2019-3466. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.

Välkommen att bli vår nya kollega!