Upphandlingsansvarig till Nora kommun

Nora kommun är beläget i den norra delen av Örebro län och är ingjutet mellan Bergslagens sjöar och skogar. Kommunen har ett fantastiskt kulturarv och ett rikt föreningsliv. Nora är en entreprenörskommun där små lokala företag lever sida vid sida med stora internationella bolag. Till antalet är vi ca 10 700 invånare och förväntas öka stadigt under kommande år. Dessa förutsättningar och närheten till det expansiva Örebro har gjort att allt fler vill bo och etablera sig i Nora kommun.

Har du en examen inom ekonomi eller juridik och är sugen på ett självständigt uppdrag ansvarig för Upphandling? Då kan du vara den vi söker! När vår nuvarande Upphandlare går vidare mot nya utmaningar söker vi efter dig som vill ta vid och driva arbetet med upphandling i Nora kommun framåt!

Organisatoriskt tillhör upphandling Ekonomiavdelningen i Nora kommun som leds av ekonomichef. På avdelningen arbetar även två Controllers, en förvaltningsekonom och två ekonomiadminstratörer. Ekonomiavdelningen är en del av Kommunförvaltningen. Genom kompetens, engagemang och ett gott bemötande ger ekonomiavdelningen stöd, service och rådgivning till kommunledning och verksamheter för att dessa lättare ska nå sina mål.

Arbetsuppgifter

Arbetet som upphandlare innebär att självständigt projektleda upphandlingsarbetet genom hela upphandlingsprocessen innefattande behovsanalys, framtagande av förfrågningsunderlag, annonsering, utvärdering av anbud samt avtalsvård. I rollen kommer du styra och ansvara för flera upphandlingar parallellt samt fungera som rådgivare och bollplank för verksamheten inom ditt ansvarsområde. Du är kommunens representant i den inköpssamverkan i upphandlingsfrågor som finns mellan Örebro läns kommuner m fl aktörer. Andra viktiga arbetsuppgifter är att vidareutveckla upphandlingsverksamheten, sprida kunskap om upphandlingslagstiftningen, inköpspolicy mm. I tjänsten ingår även att göra kontinuerliga uppföljningar av avtal.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • Dokumenterad erfarenhet av upphandling/inköpsarbete
  • Akademisk utbildning inom ekonomi, juridik eller annan relevant utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
  • God datorvana, speciellt inom Officepaketet
  • B-körkort

Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med upphandling och inköp inom offentlig sektor samt god kännedom om de regelverk som gäller för offentlig upphandling.

Som person har du lätt för att samarbeta, är kommunikativ, initiativrik och har hög servicekänsla. Du förstår nyttan av att följa lagar, policys och riktlinjer som du kan förmedla till din omgivning på ett pedagogiskt sätt. Du har lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Varaktighet och sysselsättningsgrad

Tillsvidareanställning 100 %

Tillträde

Enligt överenskommelse.

Upplysningar om tjänsten

Ekonomichef Peter Warman 0587-810 15

Fackliga företrädare

Jusek och Vision nås genom kommunens växel 0587-810 00.

Välkommen med din ansökan som ska vara oss tillhanda senast 2019-05-19!


Sista ansökningsdag
2019-05-19