Myndigheter och kommuner får hjälp att hålla hastigheten. Så kallad Isa-utrustning som hjälper förarna att följa hastighetsgränserna installeras i en rad bilar vid myndigheter, organisationer och kommuner.
Vägverket testade tekniken för några år sedan med gott resultat. Sedan Sepab nu lanserat den första serietillverkade utrustningen är det dags att utrusta fordon vid exempelvis regeringskansliet, Stockholms stad, Göteborgs stad, Växjö kommun, Lunds kommun, Örebro kommun med Isa-teknik.
Systemet har en inbyggd databas där hastighetsbegränsningar på samtliga vägar i Sverige finns lagrade. Med hjälp av en inbyggd gps kan systemet ta reda på den högsta tillåtna hastigheten där bilen kör. Den tillåtna hastigheten visas på en display vid instrumentbrädan. Via gps-mottagaren går det också att få fram med vilken hastighet bilen körs. När hastighetsbegränsningen överskrids kan systemet antingen avge en ljudsignal. En annan möjlighet är att gaspedalen vibrerar när hastigheten är för hög.
– Om alla höll gällande hastighetsbegränsningar skulle omkring 100 liv årligen kunna räddas och koldioxidutsläppen minska med 4 procent, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö.
Den första Isa-beställningen omfattar ca 200 enheter. Totalt ska utrustningen installeras i drygt 5.000 fordon hos dessa organisationer fram till år 2010.
Ingemar Skogö tror att Isa kommer att följa samma utveckling som alkolås. Inom EU pågår forskning, utveckling och tester för att göra det möjligt för fordonsindustrin att erbjuda denna teknik som standard i bilar. Detta kommer dock att dröja ett antal år.
Isa står för Intelligent stöd för anpassning av hastighet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer