Ungefär ett år efter det att Konkurrensverket aviserat sin utredning av Sjöfartsverkets upphandling av räddningshelikoptrar är den nu klar. Där riktas hård kritik. Sedan tidigare har kritik bland annat kommit från Konstitutionsutskottet där den dåvarande infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd, M, inte kunnat undgå kritik för näringsdepartementets hantering av Sjöfartsverkets helikopterinköp.
Sjöfartsverket har köpt in sju räddningshelikoptrar till sin verksamhet för sjö- och flygräddning där anskaffningsprocessen bestått av tre olika upphandlingar. De två första upphandlingarna avbröts. Den tredje upphandlingen, som annonserades under 2012, resulterade i att Sjöfartsverket tecknade kontrakt med AgustaWestland.
Konkurrensverket menar att Sjöfartsverket i sin upphandling av räddningshelikoptrar 2012 brutit mot principen om öppenhet i 1 kap. 9 § i lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, genom att i ett öppet förfarande förhandla om grundläggande kontraktsvillkor. De menar vidare att Sjöfartsverket även brutit mot likabehandlings- och icke- diskrimineringsprinciperna i 1 kap. 9 § LOU samt mot 6 kap. 4 § i samma lag genom att i upphandlingen ställa krav på varumärket Trakka och på translation drum-teknologi.
I sin utredning (pdf) skriver Konkurrensverket bland annat att:
“I den annonserade upphandlingen 2012 har ni inte annonserat alla grundläggande kontraktsvillkor. Därigenom har ni brutit mot principen om öppenhet i 1 kap. 9 § LOU. Vidare har ni i upphandlingen ställt krav på varumärke och viss teknologi, vilket bryter mot principerna om likabehandling och öppenhet i 1 kap. 9 § LOU och mot 6 kap. 4 § i samma lag.
Under hela anskaffningsprocessen har ni haft kontakter med AgustaWestland som till sin form, omfattning och sitt innehåll skiljer sig åt från era kontakter med andra leverantörer. Vi har framförallt tittat närmare på era kontakter vid den annonserade upphandlingen 2012.”
Vidare kritiseras Sjöfartsverket för att inte ha haft med villkor om garantier, leveransförsening, viten och grunder för hävning i förfrågningsunderlaget.
“Genom att komma överens med AgustaWestland om att villkoren skulle vara en del av ert kontrakt har ni förhandlat om vilka villkor som ska gälla för upphandlingen. Förhandlingen har omfattat villkor som är grundläggande vid en upphandling av det aktuella slaget. Eftersom upphandlingen har genomförts som ett öppet förfarande är förhandling om sådana kontraktsvillkor inte tillåten. De villkor ni förhandlat om faller inte heller inom ramen för sådana uppenbara fel, kompletteringar eller förtydliganden som omfattas av 9 kap. 8 § LOU”, står det i utredningen.
Vid upphandlingen ställdes också vissa krav på varumärke och modell av en strålkastare och en vinsch som ingår i helikoptrarnas utrustning.
– Det är inte tillåtet att ange ett särskilt fabrikat eller modell i en offentlig upphandling. Sådana krav utestänger andra leverantörer av likvärdiga, eller bättre, produkter. Då sätts konkurrensen ur spel, säger Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöblom.
Den utredning som Konkurrensverket gjort av Sjöfartsverkets helikopterinköp visar också på en rad olämpliga kontakter mellan representanter för Sjöfartsverket och AgustaWestland. Inte heller finns det dokumenterat vad som avhandlades vid dessa möten, vilket är mycket anmärkningsvärt. Konkurrensverket ser också allvarligt på att Sjöfartsverket haft ensidiga kontakter med AgustaWestland i nära samband med och när upphandlingen annonserades 2012.
– Att skapa sig kunskap om marknaden inför en upphandling är en förutsättning för bra upphandlingar, men den upphandlande myndigheten måste se till att ingen leverantör gynnas eller missgynnas av detta förberedelsearbete, säger Dan Sjöblom.
En upphandlande myndighet måste behandla potentiella leverantörer på ett likartat sätt. Att inte dokumentera vad som avhandlas vid möten, särskilt vid ensidiga kontakter med en potentiell leverantör, är mycket olämpligt.
Till SVT säger Ulrika Ekström, kommunikationsdirektör för Sjöfartsverket, att de har lärt sig en läxa. De har bland annat anställt en ny inköpschef och genomfört utbildningsinsatser för sina anställda.
– Det handlar inte bara om att man ska följa lagen om offentlig upphandling, det handlar också om att man ska dokumentera varför man har dessa möten, och det kan vara långt före man gör upphandlingen. Det har vi lärt oss nu, att det måste vi göra, det arbetssättet måste komma in mer hos, säger hon till SVT.
Ingen uppföljning på https://upphandling24.se/helikoptrarna-ar-lagligt-upphandlade/?
Jodå, den finns här: https://goo.gl/Inp1DH