Sista anbudsdag för företag som vill leverera kontorsmateriel till statliga myndigheter och verk är den 20 februari. Två av fyra delområden, allmänt kontorsmateriel samt dator- och maskintillbehör, som upphandlas. Inom de båda andra delområdena, batterier respektive kontorspapper, finns giltiga avtal.
Kraven inte är exakt samma som vid den förra upphandlingen som Kammarrätten dömde VHS Upphandling att göra om, även om mycket är snarlikt. Avropsrutiner samt flera krav vad gäller priser och produkter har förändrats och skärpts.
VHS Upphandling noterar att gränsdragningen mellan kontorsmateriel, dator- och maskintillbehör, kontorsbatterier och kontorspapper inte är solklar. Gränserna har haft en tendens att suddas ut eftersom många av branschens leverantörer har både bredd och djup i sina sortiment.
Allmänt kontorsmateriel är ett brett område som ska täcka in ”normalkontorets” behov. År 2004 avropade myndigheterna för 116 miljoner kronor på detta avtal. Dator- och maskintillbehör köptes för 68 miljoner kronor.
Inget hindrar att företag är med och tävlar i båda upphandlingarna. Det ska i så fall göras i separata anbudshandlingar. Hänvisningar mellan anbud accepteras inte.
Ramavtalen gäller till och med 30 juni 2009 med möjlighet till förlängning i upp till ett år plus ett år.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer