Hamnar man i kronofogdens register får man i regel en betalningsanmärkning som kan göra det svårt att teckna telefonabonnemang eller andra typer av avtal. Därför anser man på Kronofogden att det är bra att tidigt ta en kontakt.
– Vi vill ju helst att en skuldsatt person kontaktar oss redan innan ärendet hamnat hos kronofogden, säger Åke Lundholm, informatör på Skatteverkets kronofogdeavdelning.
Kundcentret kommer att ta emot frågor både från personer som dragit på sig skulder och från småföretagare som behöver råd om de inte fått betalt för utfört arbete.
– Tidigare har vi haft många olika telefonnummer till kronofogdemyndigheterna i landet. Från och med måndag når man kronofogden enkelt genom ett enda telefonnummer, 0771-73 73 00, säger Agnetha Olsson, chef för kronofogdens kundcenter.
Personalen kommer att finnas på fem orter i landet, Göteborg, Jönköping, Kristianstad, Stockholm och Östersund. De svarar på frågor och tar emot information, men fattar inga beslut och handlägger inte ärenden. Kundcentret har öppet på vardagar mellan klockan 8 och 18.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer