Konkurrensverket beslutade i november 2014 att öppna ett tillsynsärende riktat mot Sysavs 14 ägarkommuner. Aktiebolaget Sysav bildades 1974 för att hantera skånska kommuners avfall. Sysav ägs av kommunerna gemensamt, och de betalar bolaget för att bli av med sina sopor.
Ärendet öppnades då fyra privata aktörer anmälde två av kommunerna i Sysav, Simrishamn och Tomelilla, för brott mot lagen om offentlig upphandling eftersom de lämnar hushållsavfallet direkt till Sysav utan föregående upphandling, enligt gällande konsortialavtal. Konkurrensverket har granskat Sysavs koncernstruktur och uppfyllandet av verksamhetskriteriet i Teckalundantaget. I juni 2015 kom ett beslut från Konkurrensverket. De anser att kommunerna inte äger rätt att lämna sitt hushållsavfall till Sysav utan föregående upphandling. Ägarna däremot anser sig göra rätt, men beslutet pekar på motsatsen.
Kommunerna överklagade beslutet till förvaltningsdomstolen, som i maj 2016 gick på Konkurrensverkets linje. Under sommaren har ägarkommunerna beslutat sig att driva målet vidare till nästa instans, kammarrätten.
De politiska enigheten om hur Sysav drivits har varit stor i Skåne. Alla kommuner som äger Sysav går också gemensamt drivit målet mot Konkurrensverket. Men nu är enigheten bruten då alliansen och Sverigedemokraterna i Lunds kommunstyrelse, med röstsiffrorna sju mot sex, i onsdags beslöt att Lund ska dra tillbaka sitt överklagande.
– Man har hållit på länge med den här frågan utan att vinna någon framgång. Någon gång är det dags att sluta. Lagstiftningen är som den är, säger Mats Helmfrid (M), till Sydsvenskan.
Bakom tillbakadragandet ligger ett missnöje med hur Sysav utvecklats, framför allt att bolaget gjort affärer på andra områden än det rent kommunala. Främsta exemplet, som lyfts fram, är den storskaliga importen av sopor från utlandet.
Enligt Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande i Lund, står mycket på spel. Han menar att om Sysav förlorar en kommande, framtvingad, upphandling kan konsekvenserna bli allvarliga. Enligt honom finns det en risk att kommunerna står med en miljardinvestering på Spillepengs avfallsanläggning norr om Malmö som de måste betala för.
– Konkurrensverkets beslut är helt orimligt. Samarbetet mellan kommunerna gör att vi kan ha lägre soptaxa och använda bästa möjliga miljöteknik, säger han till Sydsvenskan.
Konkurrenskommissionen har också kritiserat Sysav. Även om ägarkommunerna uttrycker intresse för att leja ut även sophämtningen till det samägda bolaget anser Konkurrenskommssionens Pär Cronhult att det inte kan ske utan upphandling.
– Det är inte möjligt att på detta sätt överföra sophämtningen utan konkurrensutsättning, säger han.
Kritiken från Konkurrensverket mot Teckalundantaget gäller främst att en stor del av bolagets intäkter kommer från annat håll än från ägarkommunerna. Sysav kritiserades för detta av EU-kommissionen redan, något som fick Sysav att genomföra en omorganisation, där de delar av företaget som hade privata kunder knoppades av i ett dotterbolag.
Prövning av Konkurrensverkets beslut sker om Kammarrätten beviljar prövningstillstånd. Beslutet där kan i sin tur överklagas till Högsta förvaltningsdomstolen.
Fakta Teckal-undantagen
Det finns två kriterier, ”kontrollkriteriet” och ”verksamhetskriteriet”, som måste uppfyllas för att kommunerna ska kunna undantas från upphandlingsreglerna. Kontrollkriteriet innebär att kommunerna skall ha samma kontroll över bolagets verksamhet som om det vore en kommunal förvaltning. Verksamhetskriteriet innebär att huvuddelen av bolagets verksamhet skall ske för och tillsammans med delägarna.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer