Företaget Affärsconcept har på uppdrag av Stadsrevisionen i Malmö stad undersökt hur upphandling av varor och tjänster sköts i fyra utvalda förvaltningar. Enligt Sydsvenskan bedöms organisationen som vare sig ändamålsenlig eller effektiv.
Till problembilden hör att vissa upphandlingar görs centralt medan andra genomförs i regi av de olika förvaltningarna. Mängden ”lokala” upphandlingar är så pass liten att det blir svårt att upprätthålla kompetensen hos personalen.
Effektivitetsgranskningen av upphandlingarna som gjorts vid utbildningsförvaltningen samt i stadsdelarna Hyllie, Oxie och Södra innerstaden visar systematiska brister. Granskarna har sett många exempel på vagt formulerade anbudsunderlag.
Sydsvenskan skriver att det i allmänhet var närmast omöjligt att följa hur upphandlingarna har genomförts och på vilka grunder vinnarna utsetts. I ett par fall var det omöjligt att avgöra om det vinnande anbudet verkligen var det mest förmånliga.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer