Att ersätta fossila drivmedel, som är en ändlig resurs, är avgörande för att minska trafikens utsläpp av växthusgasen koldioxid och förhindra klimatförändringar. Statliga myndigheter och kommuner landet över visar vägen genom att i allt större utsträckning välja miljöbilar som drivs med exempelvis etanol, biogas och el.
Vid årsskiftet skärpte regeringen reglerna för de bilar som införskaffas inom statliga myndigheter. Landsting och kommuner däremot beslutar själva om och i vilken utsträckning de ska miljöanpassa sina upphandlingar av fordon.
Malmö hör till de kommuner som med genomtänkta inköp hjälper till att minska konsumtionen av fossila bränslen. I dag är hälften av kommunens fordon under 3,5 tons totalvikt miljöbilar.
– Ambitionen är att stadens hela fordonspark på sikt ska bestå av miljöfordon, säger Max Hanander, projektledare på Malmö stads gatukontor samt programledare för genomförandet av kommunens trafikmiljöprogram.
Kommunfullmäktige beslutade redan våren 2001 att hälften av alla fordon i Malmö stads flotta skulle vara miljöbilar före årsskiftet 2003/2004. Nästan alla nya personbilar och lätta lastfordon som nu köps in av kommunen är miljöbilar.
– Om en förvaltning inte väljer en miljöbil vid nyanskaffning krävs först ett godkännande från förvaltningsledningen, förklarar Max Hanander.
Bussarna drivs med gas
I Malmö stads bilpark hittar vi exempel på de flesta alternativa drivmedel. Etanoldrift är klart vanligast, men det finns också många gasfordon samt ett mindre antal el- och hybridbilar.
Även när det gäller tyngre fordon görs det i Malmö stora insatser för att stimulera en övergång till förnybara drivmedel. Stadsbussarna går på gas liksom en ökande andel av sop-
bilarna. Malmö stad, som aktivt arbetar med miljöförbättrande åtgärder inom ramen för EU-projektet Civitas, står nu inför nästa steg.
– Ett förslag om att höja miljöbilandelen till 80 procent innan utgången av 2009 ligger för politisk behandling, säger Max Hanander.
Göteborg i topp
Västra Götalandsregionen har en hög ambitionsnivå. Målet är att bli bäst i Europa på miljöbilar. Regionen har 50 000 anställda, merparten vid sjukhus, vårdcentraler och tandvårdskliniker. År 2004 bestämdes att samtliga tjänste- och förmånsbilar inom regionens förvaltningar ska vara miljöbilar senast i januari 2008.
– Vid årsskiftet 2006/2007 var ungefär hälften av våra 1 200 personbilar utbytta, säger Viveca Reimers, samordnare på regionens miljösekretariat. Och utbytet fortsätter tills den sista ”gamla” bilens avtal löper ut.
Kommunernas inställning till miljöbilar varierar kraftigt. Gröna Bilisters lista över de mest miljöbilsvänliga kommunerna toppas av Göteborg som enligt intressegruppens bedöm-ningsmall får nio av tio möjliga poäng.
Kristianstad, Örnsköldsvik och Östersund ligger på samma höga nivå. Malmö har åtta poäng. Sist av 76 granskade kommuner placerar sig Vellinge, med en ynka poäng.
– Av våra cirka 1 600 personbilar och lätta transportfordon är nu 70 procent miljöbilar och målet till år 2008 är 90 procent, säger Anders Roth, miljöchef på Göteborgs stads trafikkontor.
Försöker locka medborgarna
I stadshusen görs det också en hel del för att få ”vanligt folk” att byta bil för att kunna köra med större omsorg om miljön. Medarbetarna på Malmö stads gatukontor är ofta ute och informerar vid exempelvis seminarier och frukostträffar.
Parkeringsrabatter för miljöbilar erbjuds i Göteborg, Helsingborg och Stockholm. Att den här typen av fordon var undantagna från försöket med trängselavgifter i Stockholm ökade också intresset för privatköp.
– Här i Malmö saknas sådana incitament även om parkeringslättnader nu diskuteras, berättar Max Hanander.
I Göteborg kan faktiskt allmänheten använda de kommunala miljöbilarna. Bilpoolsmedlemmar i Sunfleet kan på kvällar och helger köra 15 bilar ur miljöbilsflottan.
– Som första kommun i landet upplåter vi våra fordon till allmänheten och det försöket har lockat till både studiebesök och samtal från intresserade, summerar Anders Roth.
————————————————————————————
KRAVEN DU SKA STÄLLA PÅ EN MILJÖBIL
Även om de flesta kommuner försöker harmonisera sina regler med den statliga förordningen varierar miljöbilsdefinitionen något beroende på vem man frågar. Alla är överens om att det handlar om energi-effektiva bilar med låga utsläpp av kol-
dioxid och hälsoskadliga ämnen. Fordon som dessutom måste vara rimligt säkra.
Malmö stad räknar etanolbilar, elbilar, elhybrider och gasbilar som miljöfordon. Till den här kategorin hör även marknadens mest bränslesnåla diesel- och bensindrivna fordon samt dieselbilar av miljöklass 2005 som körs på alternativbränslen som rme (rapsmetylester).
Begränsningar av utsläpp
Dieselfordon med partikelfilter får inte släppa ut mer är 90 gram koldioxid per kilometer, vilket motsvarar en förbrukning på högst 0,34 liter per mil. För bensin gäller ett koldioxidutsläpp på som mest 120 gram per kilometer, högst 0,52 liter per mil.
Inte heller får bilar som drivs med förnybara drivmedel vara hur törstiga som helst. De tillåts ha en maximal bränsleförbrukning som motsvarar en bensinmängd på 0,78 liter per mil.
Etanol är det vanligaste alternativa bränslet. Antalet tankställen är hyfsat stort och etanolmackarna ökar dessutom i antal. Den stora uppslutningen kring etanol som miljöbränsle och det faktum att etanolbilar finns i alla karosstyper bidrar också till dess popularitet.
Volvo V50 och Ford Focus är några vanliga så kallade flexifuelmodeller som även kan tankas med bensin om macken inte har etanol. Toyota Prius och Honda Civic är de vanligaste elhybriderna med batteridrift och en liten bensinmotor som stöd.
Gas passar inte alla
Storsäljarna bland gasbilarna är Volvos båda modeller V70 och S60. I och med att dessa bilar har rätt kort räckvidd och att nätet för gasdistribution ännu inte är lika väl utbyggt som för etanol passar de inte i alla kommuner.
– Under flera år har utbudet av gasdrivna transportfordon varit dåligt men numera finns flera modeller som passar för kommunal service- och underhållsverksamhet, säger Fredrik Högberg, ansvarig för miljöfordonsprojektet inom Göteborgs stads trafikkontor.
De flesta kommuner preciserar miljöbilar på ungefär samma sätt som Malmö, men det är inget som hindrar egna regler. Vid försöket med trängselskatt i Stockholm snävades definitionen in till att endast omfatta fordon som helt eller delvis drevs med elektricitet, alkohol eller annan gas än gasol. Om de reglerna ändras när trängselskatten återkommer är oklart.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer