Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Miljöbilar ökar i offentlig sektor

Kommuner och landsting ligger långt framme när det gäller att övergå till miljöbilar, trots att de inte har samma krav på sig som statliga myndigheter. Malmö stad har redan i dag bytt ut hälften av sin fordons-flotta till bilar som drivs med alternativa bränslen.

| 2007-04-21

Att ersätta fossila drivmedel, som är en ändlig resurs, är avgörande för att minska trafikens utsläpp av växthusgasen koldioxid och förhindra klimatförändringar. Statliga myndigheter och kommuner landet över visar vägen genom att i allt större utsträckning välja miljöbilar som drivs med exempelvis etanol, biogas och el.

Vid årsskiftet skärpte regeringen reglerna för de bilar som införskaffas inom statliga myndigheter. Landsting och kommuner däremot beslutar själva om och i vilken utsträckning de ska miljöanpassa sina upphandlingar av fordon.

Malmö hör till de kommuner som med genomtänkta inköp hjälper till att minska konsumtionen av fossila bränslen. I dag är hälften av kommunens fordon under 3,5 tons totalvikt miljöbilar.

– Ambitionen är att stadens hela fordonspark på sikt ska bestå av miljöfordon, säger Max Hanander, projektledare på Malmö stads gatukontor samt programledare för genomförandet av kommunens trafikmiljöprogram.

Kommunfullmäktige beslutade redan våren 2001 att hälften av alla fordon i Malmö stads flotta skulle vara miljöbilar före årsskiftet 2003/2004. Nästan alla nya personbilar och lätta lastfordon som nu köps in av kommunen är miljöbilar.

– Om en förvaltning inte väljer en miljöbil vid nyanskaffning krävs först ett godkännande från förvaltningsledningen, förklarar Max Hanander.

Bussarna drivs med gas


I Malmö stads bilpark hittar vi exempel på de flesta alternativa drivmedel. Etanoldrift är klart vanligast, men det finns också många gasfordon samt ett mindre antal el- och hybridbilar.

Även när det gäller tyngre fordon görs det i Malmö stora insatser för att stimulera en övergång till förnybara drivmedel. Stadsbussarna går på gas liksom en ökande andel av sop-
bilarna. Malmö stad, som aktivt arbetar med miljöförbättrande åtgärder inom ramen för EU-projektet Civitas, står nu inför nästa steg.

– Ett förslag om att höja miljöbilandelen till 80 procent innan utgången av 2009 ligger för politisk behandling, säger Max Hanander.

Göteborg i topp


Västra Götalandsregionen har en hög ambitionsnivå. Målet är att bli bäst i Europa på miljöbilar. Regionen har 50 000 anställda, merparten vid sjukhus, vårdcentraler och tandvårdskliniker. År 2004 bestämdes att samtliga tjänste- och förmånsbilar inom regionens förvaltningar ska vara miljöbilar senast i januari 2008.

– Vid årsskiftet 2006/2007 var ungefär hälften av våra 1 200 personbilar utbytta, säger Viveca Reimers, samordnare på regionens miljösekretariat. Och utbytet fortsätter tills den sista ”gamla” bilens avtal löper ut.

Kommunernas inställning till miljöbilar varierar kraftigt. Gröna Bilisters lista över de mest miljöbilsvänliga kommunerna toppas av Göteborg som enligt intressegruppens bedöm-ningsmall får nio av tio möjliga poäng.

Kristianstad, Örnsköldsvik och Östersund ligger på samma höga nivå. Malmö har åtta poäng. Sist av 76 granskade kommuner placerar sig Vellinge, med en ynka poäng.

– Av våra cirka 1 600 personbilar och lätta transportfordon är nu 70 procent miljöbilar och målet till år 2008 är 90 procent, säger Anders Roth, miljöchef på Göteborgs stads trafikkontor.

Försöker locka medborgarna


I stadshusen görs det också en hel del för att få ”vanligt folk” att byta bil för att kunna köra med större omsorg om miljön. Medarbetarna på Malmö stads gatukontor är ofta ute och informerar vid exempelvis seminarier och frukostträffar.

Parkeringsrabatter för miljöbilar erbjuds i Göteborg, Helsingborg och Stockholm. Att den här typen av fordon var undantagna från försöket med trängselavgifter i Stockholm ökade också intresset för privatköp.

– Här i Malmö saknas sådana incitament även om parkeringslättnader nu diskuteras, berättar Max Hanander.

I Göteborg kan faktiskt allmänheten använda de kommunala miljöbilarna. Bilpoolsmedlemmar i Sunfleet kan på kvällar och helger köra 15 bilar ur miljöbilsflottan.

– Som första kommun i landet upplåter vi våra fordon till allmänheten och det försöket har lockat till både studiebesök och samtal från intresserade, summerar Anders Roth.
————————————————————————————


KRAVEN DU SKA STÄLLA PÅ EN MILJÖBIL
Även om de flesta kommuner försöker harmonisera sina regler med den statliga förordningen varierar miljöbilsdefinitionen något beroende på vem man frågar. Alla är överens om att det handlar om energi-effektiva bilar med låga utsläpp av kol-
dioxid och hälsoskadliga ämnen. Fordon som dessutom måste vara rimligt säkra.

Malmö stad räknar etanolbilar, elbilar, elhybrider och gasbilar som miljöfordon. Till den här kategorin hör även marknadens mest bränslesnåla diesel- och bensindrivna fordon samt dieselbilar av miljöklass 2005 som körs på alternativbränslen som rme (rapsmetylester).

Begränsningar av utsläpp


Dieselfordon med partikelfilter får inte släppa ut mer är 90 gram koldioxid per kilometer, vilket motsvarar en förbrukning på högst 0,34 liter per mil. För bensin gäller ett koldioxidutsläpp på som mest 120 gram per kilometer, högst 0,52 liter per mil.

Inte heller får bilar som drivs med förnybara drivmedel vara hur törstiga som helst. De tillåts ha en maximal bränsleförbrukning som motsvarar en bensinmängd på 0,78 liter per mil.

Etanol är det vanligaste alternativa bränslet. Antalet tankställen är hyfsat stort och etanolmackarna ökar dessutom i antal. Den stora uppslutningen kring etanol som miljöbränsle och det faktum att etanolbilar finns i alla karosstyper bidrar också till dess popularitet.

Volvo V50 och Ford Focus är några vanliga så kallade flexifuelmodeller som även kan tankas med bensin om macken inte har etanol. Toyota Prius och Honda Civic är de vanligaste elhybriderna med batteridrift och en liten bensinmotor som stöd.

Gas passar inte alla


Storsäljarna bland gasbilarna är Volvos båda modeller V70 och S60. I och med att dessa bilar har rätt kort räckvidd och att nätet för gasdistribution ännu inte är lika väl utbyggt som för etanol passar de inte i alla kommuner.

– Under flera år har utbudet av gasdrivna transportfordon varit dåligt men numera finns flera modeller som passar för kommunal service- och underhållsverksamhet, säger Fredrik Högberg, ansvarig för miljöfordonsprojektet inom Göteborgs stads trafikkontor.

De flesta kommuner preciserar miljöbilar på ungefär samma sätt som Malmö, men det är inget som hindrar egna regler. Vid försöket med trängselskatt i Stockholm snävades definitionen in till att endast omfatta fordon som helt eller delvis drevs med elektricitet, alkohol eller annan gas än gasol. Om de reglerna ändras när trängselskatten återkommer är oklart.

Per Eriksson

per@jpe.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Flyttar över till regionen

Kommunerna inom Region Uppsala hoppas på ett ekonomiskt klipp genom regional samordning av färdtjänst och andra transporter. Större upphandlingar ska minska kostnaderna med minst 20 procent.

Foto: Daniel Josefson

Värmlandspresent prövas rättsligt

Konkurrensverket riktar blickarna mot Värmland i en strävan att styra upp trenden med presentkort till medarbetare inom regioner och kommuner. Region Värmland riskerar knappt 1,3 miljoner kronor i böter för avtal med sju leverantörer.

V vill se öppna böcker

Vänsterpartiet i Region Stockholm gör ökad insyn till en huvudfråga i valet med krav på öppen bokföring för de privata vårdgivare som regionen har avtal med.

Varning för filter

Överprövning

Domstolarnas skräppostfilter görs till parternas ansvar med ny praxis. En överprövning som sändes iväg på rätt datum underkänns efter att ha fördröjts över natten i domstolens it-system.

Tar strid om bisysslor

Torsby kommun vägrar att koppla godkännande av anställdas bisysslor till korruptionsrisker som leverantör till kommunen.

Sparkad vd får upprättelse

Det kommunala bostadsbolagets vd sågs som illojal när hon värnade upphandlingsregelverket och sparkades ifjol. Nu får Catharina Rydberg Lilja rätt i sak i alla delar sedan Förvaltningsrätten dömt ut ett affärsupplägg inom Halmstads kommun som otillåtna direktupphandlingar.

Lediga jobb

Upphandlingschef till Norrtälje kommun

Lantmäteriet

Upphandlare inom IT, flexibel arbetsort

  • Habo kommun söker upphandlare till de kommunala bolagen
  • Upphandlare till SLU
  • Inköpare som vill utvecklas i Nacka kommun!
  • Upphandlare till socialförvaltningen, Stockholms stad
  • Inköpare till Must
  • Upphandlare till Uppsala kommun
  • Upphandlare med intresse för miljö och hållbarhet sökes till Halmstads Energi och Miljö AB
  • Upphandlare med ansvar för KTH:s upphandlingshandbok
  • FMV söker upphandlare/strategisk inköpare
  • Inköpschef Eskilstuna
  • Uppföljningscontroller till Adda inköpscentral
  • Upphandlare till KTH
  • FRA söker upphandlare/strategisk inköpare
  • Upphandlare till Regionfastigheter i Lund
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Blir en bättre it-upphandlare

Att upphandla it är komplext med speciella utmaningar. Det är viktigt att du som upphandlare vet vad du behöver tänka på när du ska ställa dina krav och hur du utformar dem.

Senaste nyheterna

Flyttar över till regionenFlyttar över till regionen
Värmlandspresent prövas rättsligtVärmlandspresent prövas rättsligt
V vill se öppna böckerV vill se öppna böcker
Varning för filterVarning för filter
Tar strid om bisysslorTar strid om bisysslor
Sparkad vd får upprättelseSparkad vd får upprättelse
Säger nej till LOU-undantagSäger nej till LOU-undantag
Domstol avgör taxistridDomstol avgör taxistrid
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

Senaste kommentarerna

  • Varning för filterDet är tydligt brott mot direktivet och den angivna gränsen av 10 dagar när det handlar om ELEKTRONISK kommunikation och...
  • Tar strid om bisysslorHur många i kommunledningen och politikerna har bisysslor eller närstående som deltar i upphandlingarna och lämnar anbud. Blotta misstanken om...
  • Tar strid om bisysslorDenna fråga bör tas i "rätt ände", vilket är att först anta riktlinjer för medarbetares bisysslor. Om en medarbetare med...
  • Säger nej till LOU-undantagUtmärkt!
  • Säger nej till LOU-undantagMycket bra.

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | 28-29 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
ANNONS  FRÅN UPPHANDLING24

Ulrika Lindgren

Nätverket utvecklar anbudsarbetet

Ulrika Lindgren, anbudschef på arkitektkontoret AIX, är medlem i Upphandling24:s anbudsnätverk. Det har hjälpt henne att utveckla processen för att lämna vassare anbud.

GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Upphandla för rikets säkerhet

Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Pernilla Norman, advokat och expert på säkerhetsskyddad upphandling, leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »