Vervas kommande upphandling av datakommunikation, nätverk och telefoni får inte samma teknikfokus som tidigare upphandlingar inom dessa områden. Istället för tekniklösningar efterfrågar myndigheterna alltmer funktioner, tjänster och öppna gränssnitt.
Avropande myndigheter och de av marknadens aktörer som intervjuats i den nyligen avslutade förstudien vill därför att upphandlingen ska präglas av funktionalitetskrav på bekostnad av tekniken.
Av förstudien framgår att konvergensen mellan telefoni och datakommunikation fortsätter. Den samlade bedömningen från leverantörerna är att telefoni framöver kommer att ske via ip och därmed vara en it-applikation bland många andra. Mobilitetstrenden fortsätter – till gagn för tillgänglighet och flexibilitet.
Vervas projektgrupp föreslår att en upphandling genomförs inom fyra områden: kommunikation som tjänst, kommunikationsutrustning, operatörs- och transmissionstjänster samt terminaler och tillbehör.
Den nya, sammanhållna upphandlingen syftar till att ersätta en rad av dagens ramavtal. Kommunikation som tjänst, abonnentväxlar, fasta operatörstjänster och transmission, mobilkommunikation och 24-timmarsjtänster upphör att gälla vid halvårsskiftet medan nätverk gäller fram till och med den 14 augusti.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer