I Norge har staten valt att öppna ett antal gemensamma portaler för e-förvaltning.
Säkerhetsportalen som lanserades igår ska erbjuda en säker dialog över internet mellan användarna och den offentliga sektorn. För att få tillgång till tjänsterna på portalen används elektroniskt id.
– Med säkerhetsportalen har vi möjliggjort en tryggare, bättre och enklare dialog mellan invånare och det offentliga, säger förnyelseminister Heidi Grande Røys.
Portalen är utvecklad av Bankernas betalningscentral, BBS, på uppdrag av norska staten.
– Det offentliga kommer med säkerhet veta att du är den du utger dig för att vara när du använder Säkerhetsportalen, säger Erlend Sundvor, direktör på BBS i ett pressmeddelande. Fler offentliga tjänster på nätet betyder att invånarna kan använda tjänsten när och var de vill, utan att behöva ta hänsyn till öppettider, säger han.
Från och med nästa år ska alla statliga verk använda Säkerhetsportalen vid utveckling av e-tjänster. Även kommunerna uppmanas att använda portalen.
Men arbetet med Säkerhetsportalen har stött på vissa motgångar, rapporterar norska Computerworld. I sluttampen har pki-leverantörer dragit sig ur eftersom man saknat tid att göra viktiga uppdateringar och tester. Förhandlingarna för att få med fler pki-leverantörer pågår för fullt. Från start finns endast två leverantörer av pki-tjänster med, och de två största leverantörerna i Norge avvaktar.
Ytterligare portaler som norrmännen utvecklar är näringslivsportalen Alltinn och medborgarportalen Min Side. Det norska arbetet med e-förvaltning, eNorge, drivs av Moderniseringsdepartementet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer