Framförallt är det elevernas ämneskunskaper som förbättras med IT, men också läs- och skrivutvecklingen påverkas positivt. Speciellt ser lärare hur IT ger ökade möjligheter att individanpassa undervisningen efter olika elevers förutsättningar och behov. Till exempel är elever med annat modersmål än svenska mer beroende av att lära sig använda IT i skolan.
– Alla elever har rätt till likvärdiga förutsättningar och möjligheter i skolan. De här resultaten är därför speciellt viktiga för oss i vårt fortsatta arbete. IT måste vara en möjlighet för alla, säger Suss Forssman Thullberg, informationschef på Myndigheten för skolutveckling.
Det man har sett i undersökningen är att eleverna blir mer engagerade och att tiden kan utnyttjas bättre. Däremot har pedagogiken inte utvecklats av IT och det största hindret för fortsatt utveckling ligger hos skolorna. Där finns det brister i såväl infrastruktur som kompetens. Bara var tredje lärare anger att de känner sig förtrogna med IT som verktyg.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer