Det är inte bara kraven på miljövänlighet som ligger bakom behovet av gemensamma logistiklösningar ute hos kommunerna. I Göteborg var det framför allt konkurrens-
situationen inom varugrupperna för livsmedel som ledde till att de påbörjade en förstudie om en central logistiklösning.
– Det främsta skälet till att vi inlett det här arbetet är att det på många områden råder brist på konkurrens, säger Göran Berger, upphandlingsledare på Upphandlingsbolaget inom Göteborgs stad. Mindre företag har inte alltid egna logistiklösningar och kan därför inte vara med och konkurrera. Detsamma kan gälla utländska företag.
Att en samlad logistiklösning också har positiva effekter på miljön ser de förstås som en stor fördel även i Göteborg. En annan fördel är att antalet leveranser till varje ställe blir färre och då minskar också de avbrott som uppstår för att ta emot varor hos de mottagande enheterna.
– Det blir också färre fordon på skolor och dagis och därmed säkrare för barnen, säger Göran Berger.
Förstudien beräknas vara klar någon gång under våren, och först därefter kan en eventuell upphandling tidigast påbörjas.
Livsmedelsleveranserna i fokus
Göteborgs stad och de åtta grannkommuner som blir berörda av en eventuell kommande upphandling har i dag ungefär 1 200 leveransadresser och ett tjugotal leverantörer av livsmedel. Varje år köps livsmedel för drygt 300 miljoner kronor.
– Alla leverantörer har ramavtal med Upphandlingsbolaget, men eftersom det finns möjlighet att lämna anbud på delar av det geografiska området levererar inte alla leverantörer till alla leveransadresser, säger Göran Berger.
I Göteborg är det endast leveranser av livsmedel som är i fokus. Enligt Göran Berger är det möjligt att logistiklösningen kommer att utökas till andra varuområden, men det finns inga planer på det i dag.
Han ser ett antal potentiella anbudsgivare vid en logistikupphandling – trots att livsmedelstransporter ställer särskilda krav, framför allt på temperatur, och kräver bilar som har tre temperaturzoner.
– Förutom rena transportföretag skulle det här även kunna vara en större livsmedelsgrossist som lägger anbud på logistiken, säger Göran Berger.
Fokuserar inte på besparingar
Ekonomiskt väntar de sig inte så stora vinster på själva varan och transporttjänsten, eftersom det i dagsläget är svårt att bedöma sådana eventuella vinster. Däremot finns det andra sidokostnader som kan undvikas genom en samlad lösning, exempelvis de fakturaavgifter som många leverantörer tar ut på mindre leveranser.
– De ekonomiska vinsterna har inte varit i fokus, utan huvudsyftet är konkurrenssituationen, men det ska åtminstone inte sammantaget behöva bli dyrare för varan och transporttjänsten, säger Göran Berger.
I Göteborg lägger de stor vikt vid att skilja varan från tjänsten, det vill säga transporten. I dag kan de inte se vad transporten kostar eftersom den är inbakad i priset för varan.
– Det blir intressant att se vad som händer med priserna när vi gör den första upphandlingen då transporter inte längre ingår, säger Göran Berger.
Många leverantörer har i dag webbhandel för beställning av varor, men det finns ingen samlad e-handel i Göteborgs stad. Enligt Göran Berger kan det komma att bli aktuellt i framtiden, men än så länge finns det inte nödvändiga resurser.
En samordnad logistiklösning väntas kunna starta under 2008. Vissa omställningar kan på sikt komma att krävas för att optimera leveranserna, till exempel i kök som får fler varor på en gång och därför kan behöva anpassas med extra lagerutrymmen.
– Införandet kommer att ske under en löpande period och anpassningar görs efterhand, säger Göran Berger. Det kommer inte att krävas några initiala investeringar, men man kan behöva planera personalen för att kunna ta emot större volymer vid ett och samma leveranstillfälle.
Han är inte säker på att det totala antalet leverantörer som får teckna avtal med Göteborgs stad kommer att bli större i framtiden, men han tror att fler leverantörer kommer att lämna anbud.
– Konkurrensen blir större, vilket leder till att vi kan teckna mer fördelaktiga avtal, säger Göran Berger.
Stockholm drog igång i höstas
I Stockholm påbörjades ett projekt med samordnade transporter av förbrukningsmaterial i november förra året. Stockholms stad upphandlar årligen förbrukningsartiklar för 1,2 miljarder kronor och de har ungefär 9 000 leverantörer och 1 540 arbetsplatser inom staden dit varor ska levereras.
När det tidigare avtalet som gällde förbrukningsartiklar gick ut beslutade de, med hänsyn till konkurrens vid upphandlingen, att upphandla varor exklusive transport och att upphandla transportlösningen för sig.
Det skulle även ge större möjligheter att ställa direkta miljökrav på transporterna och det förväntades dessutom leda till lägre totala kostnader.
– Upphandlingen blev klar i början av 2006 och avtal skrevs med Schenker som började sitt uppdrag i november 2006, berättar Maria Laxvik, enhetschef på Upphandlingsenheten på Stadsledningskontoret i Stockholms stad.
Än så länge finns det inte några uppmätta resultat, men den samlade transportlösningen väntas bland annat leda till ökad kontroll över transportkostnaderna samt ge förutsättningar för effektivare leveranser genom samordningsfördelar.
Miljökraven var också en viktig aspekt i Stockholm, liksom att genom kortare körsträckor och bättre anpassade fordon öka trafiksäkerhet och framkomlighet.
Planerar för fler områden
– I dag omfattar logistiklösningen kontorsmaterial, vård- och omsorgsmaterial och köksförbrukningsartiklar från vår leverantör Simonsen samt it-klienter från Dell, säger Maria Laxvik.
Tanken är att fler produktområden ska slussas in efterhand. Under 2007 kommer staden att göra en livsmedelsupphandling som också den kommer att omfattas av den här lösningen.
De har inte byggt upp något lager, utan i stället satsat på centrala omlastningsplatser dit varorna kommer från leverantörerna. Där lastas de sedan om till Schenkers fordon och levereras runt om i staden.
Som en följd av upphandlingen av transporter har Stockholms stad också genomfört en förstudie om att införa ett gemensamt elektroniskt beställningssystem.
– Det projektet kommer troligtvis att fortsätta under 2007, säger Maria Laxvik.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer