Med välkomnande och vänligt tonfall tar de engagerade telefonisterna emot dem som ringer in, och vid behov kopplar de snabbt och effektivt vidare till rätt förvaltning. Så lyder motiveringen till varför Nynäshamn blev vinnande kommun i SM i Telefoni & Kundservice.
Tävlingen baserar sig på resultaten av de testsamtal som företaget Q Survey ringt under ett par höstmånader. De tävlande bedöms utifrån hur snabbt de svarar, allmän attityd, bemötande och engagemang. Övriga nominerade kommuner var Umeå och Vänersborg.
– Det är jätteroligt, säger Sara Sundelin, chef för telefonisterna på Nynäshamns kommun, som berättar man de har jobbat hårt med servicefrågor och bemötande både mot externa och interna kunder.
Christer Gustavson på Norrtälje kommun prisades som ”årets Mr First Impression” för ett enastående bemötande. Med fingertoppskänsla och lyhördhet sätter han kunden i centrum och ger service med en personlig touch.
Årets SM-tävling var den fjortonde i ordningen. Det hela började år 1992 med att Radio Malmöhus utlyste en tävling om bästa telefonservice. Lyssnare fick ringa in till stationen och rösta fram vilket företag som bemötte sina kunder och allmänheten bäst i telefon. Därefter tog Telia över tävlingsansvaret som sedan år 2000 axlas av Q Survey.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer