CSR innebär helt enkelt krav på att leverantörerna i offentliga upphandlingar tar sitt samhällsansvar för de varor och tjänster de producerar. Begreppet omfattar både att ställa krav på mänskliga rättigheter i offentlig upphandling och miljökrav, till exempel avseende miljöledningssystem, samt arbetsrättsliga och inkluderande krav. Fördelarna med att ställa CSR-krav är att förbättra människors arbetsvillkor, minska miljörisker och att utnyttja skattemedlen på ett hållbart sätt.
Utvecklingen på området har varit enorm, från att vi endast kunnat ställa ekonomiska krav till att vi kan ställa långtgående krav avseende CSR och från den 1 januari 2017 till och med krav på olika typer av miljömärken och sociala märken.
På seminariet behandlas några av de CSR-krav som faller innanför regelverket om offentlig upphandling. Lyssna på tre mycket erfarna talare som behandlar nödvändiga men inte alltid enkla frågeställningar om hållbar offentlig upphandling.
Moderator: Sara-Li Olovsson, Delphi
Linda Scott Jakobsson, upphandlingsspecialist, Swedwatch
Kristina von Oelreich, hållbarhetschef, KTH Sustainability Office
Lisa Sennström, jurist, Upphandlingsmyndigheten