Granskningen initierades med anledning av kritik som riktats mot Sjunet. Rapporten kommer även att användas som underlag inför en påbörjad upphandling av tjänsteleverantör för Sjunet. Nuvarande avtal löper ut efter 2008.
I IBMs granskning framkommer att vissa, framförallt mindre användare, tycker att Sjunet är alltför komplicerat. Uppkoppling och hantering tar för mycket tid och man föreslår förbättringar av verktyg och stöd för administration av anslutningar. Små användare vill gärna se en central förvaltningsfunktion som underlättar hanteringen av brandväggar, certifikat och HSA-katalog.
Det har även föreslagits att Sjunet skulle använda internet som bärartjänst, men det förslaget slås ner. Den tekniska grundstrukturen, med ett privat nät isolerat från internet, finns det inga planer på att förändra.
Sjunet används för vård och omsorgsinformation och används av kommuner, landsting, privata vårdgivare och leverantörer. Informationen ställer höga krav på säkerhet och tillgänglighet.
Men Sjunet används även för annan kommunikation under förutsättning att den ordinarie informationen inte störs. Därför måste trafiken kunna prioriteras och den mekanismen saknas idag.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer