– Om vi ska förbättra livskvaliteten med hjälp av ny teknik behöver vi arbeta nära medborgarna. Men det ska inte bara handla om smartare sophämtning eller digitalisering av tjänster som redan finns. Vi behöver ha ett bredare perspektiv, säger Ann Hellenius, IT-direktör i Stockholms stad.
En morgon i december samlades ett antal namnkunniga representanter för olika aktörer, såsom Digitaliseringskommissionen, Myndigheten för delaktighet, Sveriges kommuner och landsting, Vinnova, Försäkringskassan och SICS Swedish ICT, för att tillsammans med Ann Hellenius diskutera hur vägen framåt ser ut för offentlig sektor när det gäller digital medborgarnytta.
Samtalet anordnades av Upphandling24 i samarbete med Volvo IT.
Dagen inleddes med att Sara Öhrvall, digital rådgivare, gav ett internationellt perspektiv. Vad och hur gör man i övriga världen när det gäller att skapa livskvalitet för människor på digital väg.
En kommande teknikskifte som kommer att ha stor betydelse är att internet tar klivet ut ur skärmen. Det har i viss mån redan skett med virtual reality-glasögon men i nästa generation kommer man även kunna se omgivningen när man har glasögonen på sig. Virtuella objekt kommer integreras och kunna interageras med, i den verkliga verkligheten.
Gruppen var överens om att det finns många hinder i gamla strukturer och sätt att se på teknikutveckling. Den traditionella rollen för IT-avdelningen har varit att agera poliser och begränsa uppfinningsrikedomen bland individer, av till exempel säkerhetsskäl. Men det skulle finnas mycket att vinna på att ta tillvara innovation som redan finns inne i organisationer.
Det är i högsta grad en ledarskapsfråga att prioritera innovation och våga ta ut riktningen.
– Vi behöver olika kompetenser, ett bimodalt arbetssätt liksom förmåga att se hur digitalisering kan leda till en verksamhetsutveckling som skapar samhällsnytta. Detta kommer att främja nytänkande och innovation i vår organisation, säger Ann Hellenius som berättar att IT-avdelningen nu transformeras till en avdelning för digital utveckling.
Individualiseringen är ingen ny trend men kommer bli än starkare i framtiden. Genom att samla in relevanta data om användarna kan myndigheter och företag ta bättre beslut om vilka behov som ska prioriteras. Detta är redan idag styrande hos många företag i den digitala sektorn men ligger ännu i sin linda i offentlig sektor. Massor av data samlas in men används inte som beslutsunderlag.
– Vi måste våga ifrågasätta gamla arbetssätt och tjänster genom att ständigt arbeta med att identifiera behov, se möjligheter och utveckla hur verksamheter kan bli bättre på att ge service till medborgare, företagare och de som besöker Stockholm. För oss står tillgången till öppna data, utvecklingen av Internet of things och lösningar för den smarta staden högt på agendan., säger Ann Hellenius.
På frågan om vad som driver utvecklingen framåt var ett av svaren ”Trygghet”. Digitala tjänster som gör medborgarna tryggare, vare sig det gäller inom äldre- och sjukvård eller i deras övriga vardag, är sådant som efterfrågas och som man är intresserad av att prova. Men alla lösningar ska utgå från individens behov och inte ”en passar alla”. Det är viktigt att ta till vara människors olikheter och skapa möjligheter åt var och en.
Deltagare i samtalet var:
- Åsa Zetterberg, Sektionschef Center för eSamhället, Sveriges kommuner och landsting
- Hans von Axelson, vice ordförande, Myndigheten för delaktighet
- Jan Gulliksen, ordförande, Digitaliseringskommissionen
- Per-Olof Sjöberg, Chef Digital Health Lab, SICS Swedish ICT
- Ann-Mari Fineman, Enhetschef IT-användning och tjänster, Vinnova
- Karin Andersson, enhetschef Tjänsteutveckling Digitala kanaler, Försäkringskassan
- Ann Hellenius, CIO, Stockholm stad
Fler röster från samtalet:
”Medborgarna har vant sig vid ’instant feedback’, de vill inte vänta på en årsrapport.” – Sara Öhrvall
”Det får inte bara handla om att flytta manuella processer som redan existerar och göra dem digitala. Vi behöver personer som går i bräschen för digital transformation på riktig.” – Ann-Marie Fineman, Vinnova
”Det är inte helt givet att vi alltid enbart ska lyssna på medborgarna. Vi måste våga testa saker och lägga ner det som inte fungerar. Det kommer göra lite ont.” – Åsa Zetterberg, SKL
”Det finns en rädsla i kommunerna för att göra fel som hämmar utvecklingen. Vi brukar kalla det ’Janne Josefsson-syndromet’, man är rädd för att bli granskad” – Per-Olof Sjöberg, SICS
”Vi behöver ha in den disruptiva innovationen i organisationerna”, – Karin Andersson, Försäkringskassan
”Vi har en ny generation som fått med sig innovation från början. Innovation uppstår ur glädjen, det måste vi ta hänsyn till och skapa förutsättningar för.” – Jan Gulliksen, Digitaliseringskommissionen
”Man kan inte hälla delaktighet över en grupp och bestämma att nu ska alla vara med. Men man kan ta in slutanvändare så tidigt som möjligt i processen.” – Hans von Axelson, Myndigheten för delaktighet
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer