Det har varit mycket diskussion om hur man undviker taktisk prissättning i anbud. Svenska Spel valde att själv sätta taktimpriser i sin it-konsultupphandling för att undvika nollbud. I utvärderingen av anbuden fokuserade man enbart på kvalitet och ställde sig frågan: vad tycker vi är verklig kvalitet när det gäller it-konsulter?
Utifrån detta tog man fram ett antal kriterier vad gällde kompetens och erfarenhet. Maria Hellqvist, strategisk inköpare, kommer att berätta mer om hur man nådde det önskade resultatet: ingen taktisk prissättning och rätt kvalitet på konsulterna.
21 myndigheter, elva kommuner och två landsting har sedan 2010 lagt ut sin it-drift genom avrop från ramavtalet It-driftstjänster – helhetsdrift. Det har gett många erfarenheter om vilka utmaningarna är.
Per-Erik Andersson, ramavtalsansvarig på Kammarkollegiet, och Mathias Lagerros, upphandlingskonsult, båda med lång erfarenhet av it-upphandlingar och avrop från ramavtal delar med sig av sina bästa råd för ett framgångsrikt avrop.
Åke Walldius och Clas Thorén har skrivit boken Så upphandlar du användbara it-system. Genom att studera sex olika upphandlingar har de hittat framgångsfaktorerna för att upphandla användbara it-system, bland annat att få in tillgänglighet och användbarhet tidigt i processen och se det som en rättighet för användarna, inte ett tillval. De delar med sig av sina bästa tips och praktiska exempel som du kan använda i din egen verksamhet.
Jonas Söderström är mest känd för boken Jävla skitsystem där han beskriver de arbetsmiljöproblem som dåliga it-system skapar. Jonas Söderström tycker att vi borde ha lärt oss vid det här laget att skapa system som underlättar arbetet för användaren, men i stället ser han att det bara blir värre. Har vi nått ”peak-it” där it inte längre kan leverera nytta, frågar han sig lite provokativt.
När Stockholms läns landsting skulle upphandla en ny it-plattform till ambulanssjukvården stod också användarnyttan i fokus. Men det fanns ingen färdig lösning som motsvarade behoven. Lösningen blev en konkurrenspräglad dialog med hållbarhet och helhetssyn som ledord. Eva Fellenius, projektledare för upphandlingen, berättar om utmaningar längs vägen och delar med sig av användbara erfarenheter.
För Christel Prinsén, it sourcing manager på SKF, är uppföljning och utvärdering nyckeln för att veta om din affär är framgångsrik. Hon kommer att berätta om vilka verktyg hon använder och ge konkreta tips på hur och vad du ska mäta.
Om nya arbetssätt kommer även Mattias Skarin, konsult från Crisp, att prata om. Hur går agila arbetssätt ihop med LOU? Bättre än man tror, menar Mattias Skarin.
Läs mer om konferensen Upphandla it.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer