Under två års tid har sju statliga myndigheter på regeringens uppdrag prövat nya former för samverkan på det regionala planet. När Arbetsmarknadsstyrelsen, Centrala studiestödsnämnden, Försäkringskassan, Migrationsverket, Skatteverket, Tullverket och Statskontoret nu summerat försöket är erfarenheterna goda.
– Vi behöver samverka mer över myndighetsgränserna för att ge bättre service, konstaterar de sju generaldirektörerna i rapporten Mot en modern och sammanhållen förvaltning som den 1 september överlämnades till kommun- och finansmarknadsminister Sven-Erik Österberg.
Utvecklingsarbetet har haft arbetsnamnet Visam (Vi samverkar). En lång rad konkreta försöksprojekt, sammanlagt 15 stycken, har bedrivits i Skåne, Västra Götaland, Västerbotten och Norrbotten. Det finns även några delprojekt som inte är knutna till någon specifik region.
Visam var utformat som ett öppet mandat. Myndigheterna ansvarade själva för att utveckla det i linje med intentionerna i uppdraget.
Att döma av resultaten förbättrar samverkan myndigheternas förutsättningar att upprätthålla en kostnadseffektiv service i glesbygd. I den 250-sidiga rapporten redovisas även de mekanismer som försvårat samverkan.
Genom att dra nytta av modern teknik kan experter som finns på andra orter ge specialistservice utan att medborgare och företagare behöver ta sig långa sträckor. Tekniska lösningar för att bredda och säkerställa serviceutbudet har prövats i Arjeplog och Överkalix.
I Norsjö har boende erbjudits en mötesplats med en servicemäklare som lotsar frågor till rätt myndighet. På så sätt har denna glesbygdskommun fått service som tidigare inte funnits.
Även i mer tätbefolkade delar i landet kan servicen förbättras genom ökad samverkan. I Västra Götaland har flera myndigheter delat lokaler och på så sätt kunnat bjuda på ett gemensamt kundmöte. Allt för att förbättra tillgänglighet och service.
Tekniker för virtuella möten mellan tjänstemän och medborgare har också undersökts.
Det saknas naturligtvis inte problem som försvårar samverkan över organisatoriska gränserna. Initialt motstånd till förändring hör till bilden. Att de olika myndigheternas respektive uppdrag i praktiken kan bli direkt motstridiga är ett annat dilemma. Lagarna sätter snäva gränser för myndigheterna att ta del av sådan information som används i respektive verksamhet.
Till de frågor som Sven-Erik Österberg och den nya förvaltningsmyndigheten får att fundera över hör också regeringens styrning av myndigheterna. Den bedöms vara alltför fokuserad på att varje enskild myndighet ska nå sina mål – frågor som kräver samverkan tenderar att tappas bort.
– Jag delar myndigheternas bedömning att samverkan över myndighetsgränser måste förstärkas, säger Sven-Erik Österberg som avser att ta ytterligare initiativ i syfte att åstadkomma en ökad samverkan över myndighetsgränser inom olika delar av förvaltningen.
Både medborgare och företag, små företag i synnerhet, får bättre service när myndigheter samarbetar. Därför kommer Visam-myndigheterna att fortsätta att bredda och fördjupa sin samverkan.
Ett forum för myndighetsgemensamma strategiska frågor inom serviceområdet skapas. Ytterligare myndigheter kommer sannolikt att bjudas in.
Av Per Erikssonl
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer