CSN, Migrationsverket och SMHI är tre myndigheter som använt sig av målbilder för att kartlägga personalens behov av it-stöd. Målbilder hjälper personalen att formulera sina krav, något som inte alltid är helt lätt.
Metoden som är utvecklad vid Uppsala universitet presenterades på ett seminarium arrangerat av Utvecklingsrådet.
– Man kan inte basera it-utveckling på ytliga arbets- eller verksamhetsbeskrivningar. Man måste gå djupare och få en komplex bild. Målbilder är helt enkelt en konkretisering av det vi strävar mot, säger Bengt Sandblad, professor i Människa-Datorinteraktion vid Uppsala Universitet.
Ett sätt är genom att presentera olika scenarier för personalen som sedan får beskriva sitt arbete. Det underlättar för användaren att formulera sina behov, och blir lättare för systemutvecklaren att förstå vad it-stöden ska bidra med.
Offentliga inköpare får allt högre status
Stopp för "tyst godkännande" av deklarationen
Landstinget sköter vikariehanteringen via webb och sms
Leverantörer vinner en tredjedel av överprövningarna
Fortifikationsverket öppnar servicecenter i Arvidsjaur
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer