Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Segt för elektronisk upphandling

Arbetet med automatisering av de svenska myndigheternas upphandling går ganska trögt. Det visar en rapport som Verva nyligen publicerade.

| 2008-02-21

Rapporten Hur är läget? – 2007 års uppföljning av myndigheternas arbete med
e-förvaltning (Vervar 2008:1) är en lägesbeskrivning av hur långt myndigheterna har kommit med att utveckla sin e-förvaltning. Rapporten bygger på resultat från en enkät till 228 myndigheter plus en fördjupning som inbegriper 66 myndigheter vilka hanterar fler än 5000 ärenden om året. Förutom en undersökning av myndigheternas användning av elektroniska inköpsprocesser har man även gått igenom förutsättningarna för automatisering av ärenden. Man har då bland annat tittat på områdena elektronisk underskrift, legitimering och informationsutbyte med andra myndigheter.

Sammanlagt tre rapporter 

Anbudsutvärdering

Hur är läget? är den första av sammanlagt tre rapporter och jämförande uppföljningar kommer att genomföras under hösten 2008 respektive hösten 2009.
Det positiva i rapporten är att en stor del av myndigheternas ärenden redan idag hanteras helt eller delvis automatiserat. Totalt rör det sig om 450 miljoner ärenden per år. Mer än var tredje myndighet ansvarar för registerinformation som regelbundet lämnas ut till andra myndigheter och hälften av dem har tagit fram standardmeddelanden för utbyte av registerinformation.

Arbetet med att automatisera den offentliga upphandlingen går dock betydligt trögare. Undersökningen visar att knappt var tionde myndighet har tillgång till system för elektronisk anbudshantering och av dessa använder endast en handfull systemen i någon större omfattning.

Något bättre är resultatet för elektroniska avrop. Här visar undersökningen att var femte myndighet – 40 stycken – har tillgång till dylika system. Alarmerande i sammanhanget är att enbart ett tiotal av dessa myndigheter använder systemen för mer än hälften av sina inköp. Några myndigheter använder inte systemen över huvud taget.

2004 tog den Europeiska Kommissionen fram en handlingsplan för genomförandet av den rättsliga ramen för elektronisk upphandling. Som ett resultat av det tog Statskontoret (numera Verva) tillsammans med en arbetsgrupp med representanter från offentlig förvaltning och näringsliv fram ett underlag för en nationell plan för införandet av elektronisk offentlig upphandling.

Målen är tydliga 


Regeringens uttalade mål är att den statliga förvaltningens inköpsprocesser ska kunna hanteras helt elektroniskt senast år 2010. Ett delmål är dessutom att minst 50 procent av upphandlingarna över tröskelvärdena ska genomföras elektroniskt.

— Ekonomistyrningsverket har ju fått ett uppdrag att arbeta för att öka införandet av elektroniska inköpssystem och målet är att uppnå EU-kommissionens mål, säger Anna Enström Järleborg, utvecklingsstrateg på Verva.

Övergången är tänkt att ske i tre steg där det första steget är elektronisk fakturahantering och regeringen beslutade i slutet av 2006 att elektronisk fakturahantering ska bli obligatorisk från den 1 juli 2008.

Ljuspunkten i det här sammanhanget är att samtliga myndigheter redan har eller håller på att införa elektronisk fakturahantering. Här hänvisar rapporten till en uppföljning som Ekonomistyrningsverket gjorde i slutet av förra året. Uppföljningen berörde 216 myndigheter av de 228 som utgjorde underlaget för Vervas rapport. Uppföljningen visar att 116 myndigheter har status OK, medan 100 myndigheter har fått status Avvikelse eller Varning enligt verkets kriterier. 
Kriterierna skärps ju närmare juli 2008 man kommer.
Ekonomistyrningsverket har fått i uppdrag av regeringen att leda och samordna införandet av elektronisk fakturahantering. En del i det arbetet är att ge myndigheterna stöd och man har bland annat tagit fram ett stödpaket som innehåller en projektmodell som ska underlätta införandet.

Rikspolisstyrelsen ett föredöme 


Rikspolisstyrelsen är en av de myndigheter som uppvisade bäst resultat i Vervas undersökning. 2004 centraliserade myndigheten all den upphandling som tidigare sköttes på de enskilda polismyndigheterna och för att klara det behövdes effektiva stödsystem.

Rikspolisstyrelsen har idag ett inköps- och beställningssystem och dessutom scannas alla fakturor från leverantörerna. Internt sker alltså fakturahanteringen elektroniskt. Man har dessutom en extern avtalsdatabas där alla avtal läggs upp.

Det rikspolisstyrelsen har kvar för att uppnå målet med en hundraprocentig elektronisk upphandling är elektroniska fakturor direkt från leverantörerna. Man arbetar just nu med att lösa olika säkerhetsproblem som ska få även den sista länken att fungera.

Karl-Göran Svensson, upphandlingschef på Rikspolisstyrelsen menar att det finns flera orsaker till att man nått så pass långt med den elektroniska upphandlingen:

— Framförallt beror det på att vi är en ganska bred och stor organisation och därmed har resurser för att kunna åstadkomma det här. Sedan måste man ju vara intresserad av teknik och att hitta nya lösningar.

Dietmar Heinrich

dietmar.heinrich@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Foto: Joakim Leihed.

Mixar förfaranden för hemtjänsten

LOV-inköp och LOU-transporter kombineras i en kommande, unik hemtjänstmodell av Halmstads kommun.

Styr mot Vetlanda

Karriär

Viljan att förstå offentlig upphandling utifrån ett näringslivsperspektiv har lett till ett karriärskifte för Jennie Heimdal, som 1 augusti påbörjade ett vikariat som upphandlare på Vetlanda kommun.

Foto: VGR.

Sätter tidsplan för omtag

SKR tror på begränsad fördröjning av ett nytt avtal för hyrpersonal genom att backa hela processen istället för att pröva upphandlingen i domstol.

Foto: Ulrika Westerberg, Regeringskansliet.

Lagar ändras efter AF-reform

Arbetsförmedlingen bjuder in till dialog med sina leverantörer om ett nytt regelverk med skyldighet att lämna ut uppgifter till myndigheten. Reformen ingår i ett lagstiftningspaket som även täcker in tystnadsplikt för leverantörer samt ett förtydligande om Arbetsförmedlingens valfrihetssystem.

Foto: : Lieselotte Van Der Meijs.

På väg att häva cykelavtal

Avtal

”Cirkus” har övergått i strul och viten på hög när Stockholm omdebatterade hyrcykelsystem återigen kräver åtgärder. Stockholms stad har tröttnat på leverantören Inurba mobility.

Upphandlar sin upphandling

Skånska Tomelilla är på väg att sälla sig till ett fåtal kommuner som lägger ut sin upphandlingsverksamhet på extern part. Effso har tilldelats uppdraget med ett särskilt fokus att utveckla kommunens strategiska inköpsarbete.

Lediga jobb

Upphandlingschef till Norrtälje kommun

  • Upphandlare till Tranås kommun
  • Upphandlare till myndighet med internationellt uppdrag
  • Habo kommun söker upphandlare till de kommunala bolagen
  • Upphandlare till SLU
  • Inköpare som vill utvecklas i Nacka kommun!
  • Upphandlare till socialförvaltningen, Stockholms stad
  • Inköpare till Must
  • Upphandlare med ansvar för KTH:s upphandlingshandbok
  • Upphandlingsjurist till ekonomienheten
  • FRA söker upphandlare/strategisk inköpare
  • Upphandlare till Regionfastigheter i Lund
ANNONS FRÅN AFF

Ordning och reda på avtalen

Det är viktigt att avtalen är likartade för att alla ska förstå dem, då blir det mindre risk för olika tolkningar och missförstånd. Då blir det mindre risk för olika tolkningar och missförstånd. Man kan helt enkelt fokusera på annat än olika avtalsformuleringar.

Senaste nyheterna

Mixar förfaranden för hemtjänstenMixar förfaranden för hemtjänsten
Styr mot VetlandaStyr mot Vetlanda
Sätter tidsplan för omtagSätter tidsplan för omtag
Lagar ändras efter AF-reformLagar ändras efter AF-reform
På väg att häva cykelavtalPå väg att häva cykelavtal
Upphandlar sin upphandlingUpphandlar sin upphandling
Döms till böterDöms till böter
Flyttar över till regionenFlyttar över till regionen
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

Senaste kommentarerna

  • Upphandlar sin upphandlingVilken motsats https://inkopsradet.se/outsourcing-hot-mot-forandring/
  • Flexibla arbetstider viktigastDetta verkar vara svårt för vissa AG att förstå, trots att det finns ett antal undersökningar (om man nu inte...
  • Varning för filterDet är tydligt brott mot direktivet och den angivna gränsen av 10 dagar när det handlar om ELEKTRONISK kommunikation och...
  • Tar strid om bisysslorHur många i kommunledningen och politikerna har bisysslor eller närstående som deltar i upphandlingarna och lämnar anbud. Blotta misstanken om...
  • Tar strid om bisysslorDenna fråga bör tas i "rätt ände", vilket är att först anta riktlinjer för medarbetares bisysslor. Om en medarbetare med...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | 28-29 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Vässar kompetensen inför stora entreprenader

Ulricehamns kommun och upphandlaren Jenni Persson står inför utmaningar när många nya entreprenader ska upphandlas, allt från simhall till äldreboende. Så vässar de kompetensen inför satsningen.

ANNONS  FRÅN UPPHANDLING24

Ulrika Lindgren

Nätverket utvecklar anbudsarbetet

Ulrika Lindgren, anbudschef på arkitektkontoret AIX, är medlem i Upphandling24:s anbudsnätverk. Det har hjälpt henne att utveckla processen för att lämna vassare anbud.

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »