Vantaskolan i Nynäshamn har lagt upp användarkonton för sina högstadieelever och dess föräldrar så att de kan kommunicera med skolan via internet. Där rapporteras bland annat frånvaro och andra uppgifter som rör elevens skolprestationer.
Datainspektionen konstaterar att uppgifterna i vissa fall är integritetskänsliga och kräver därför att kommunen ökar säkerheten kring webbrapporteringen. Uppgifterna måste skyddas med stark autentisering, exempelvis e-legitimation eller engångslösenord.
Det är även kommunen uppgift att upplysa föräldrarna om deras rättigheter, till exempel att kunna rätta uppgifterna, få registerutdrag, information om hur länge uppgifterna sparas, vem som har tillgång till uppgifterna samt vem som är personuppgiftsansvarig.
Dessutom kräver DI att inloggningar och användningshistorik sparas så att det går att utläsa vem som gjort vad och vid vilken tidpunkt, för att kontrollera att systemet inte missbrukas eller är utsatt för intrång.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer