Det nya biljettsystemet har så kallade kontaktlösa kort vilket innebär att kortet inte behöver stoppas ner i en kortläsare utan läses av vid påstigning. Det blir också möjligt att betala med bank- och kreditkort ombord.
Med systemet kommer det bli enklare för både resenärer och förare, och dessutom en ökad säkerhet eftersom det minskar hanteringen av kontanter ombord. En viktig nyhet blir att kunden själv ska kunna fylla på sitt kort hemma vid datorn och kunna beställa automatiska överföringar.
Upphandlingen har gjorts gemensamt av Karlstadsbuss, Värmlandstrafik, Länstrafiken Örebro, Västmanlands Lokaltrafik, Dalatrafik, Upplands Lokaltrafik, X-Trafik i Gävleborg och Tåg i Bergslagen. Projektledare för upphandlingen har Christer Köhler varit.
– Flera länstrafikbolag i landet håller på att uppgradera sina biljettsystem och implementerar ny teknik. Skånetrafiken och Östergötland har hunnit något längre än vi, och Västtrafik har också kommit en bit på väg. Det som är gemensamt är framförallt användningen av ett smart kort, ett kontaktlöst kort, säger Christer Köhler.
Korten i det nya systemet kommer att kunna erbjuda giltighet i den egna trafiken, men också över länsgränser. Korten kommer också att ha en börsfunktion som kunden kan betala med vid resor i till exempel Malmö och Göteborg. Det blir möjligt eftersom systemet följer den gemensamma standard som Resekortföreningen i Norden utformat.
Det nya systemet kommer att tas i bruk stegvis med ett första införande hösten 2007 i Karlstad. Under 2008 kommer systemet att vara i drift i hela området. Valet föll på tyska leverantören Atron.
– Det finns ganska många leverantörer numera. Atron, som vi har valt, är nya på den Skandinaviska marknaden men har funnits i 25 år i Mellaneuropa, säger Christer Köhler.
De största hindren för att skapa gränslösa biljettsystem mellan länen är inte tekniska. Det handlar om politiska beslut för att skapa enhetlighet i taxesystemen.
– Ungdom är man till exempel upp till 16 år i ett län och upp till 17 år i ett annat, säger Christer Köhler.
Läs mer om it och offentlig sektor på www.ramavtal.se
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer