Stockholms stad har inte haft någon skriftlig upphandlingspolicy under ett antal år, men det har funnits ett upparbetat förslag där punkter kring sociala krav, antidiskriminering och miljökrav funnits med. Detta förslag ändrades när den borgerliga majoriteten återtog makten i stadshuset. Det är detta förslag som nu har godkänts som ny upphandlingspolicy, efter fyra timmars debatt i kommunfullmäktige.
Till media har finansborgarrådet Kristina Axén Olin sagt att man sänker kraven för att ge mindre företag och organisationer ökade möjligheter att delta i stadens upphandlingar.
Maria Laxvik, upphandlingschef på Stockholms stad säger att man måste bli mer flexibel i de krav som ställs i respektive upphandling.
– Det får inte bli för mycket byråkrati, vi måste tillmötesgå de mindre företagens förutsättningar, säger Maria Laxvik.
Ytterst är det kommunens nämnder som beslutar om vilka krav som ska ställas i upphandlingar. Maria Laxvik menar att det finns flera vägledande dokument i kommunen kring sociala krav, antidiskriminering och miljökrav, men alltså ingen policy för när dessa krav ska användas.
– Vilka krav som är nödvändiga att ställa måste beslutas i varje enskild upphandling. Det är svårt att veta vilka konsekvenser kraven får. Det finns även andra strategier att använda, utöver att ställa skall-krav i upphandlingen, menar Maria Laxvik.
Landsting ställer sociala krav på leverantörer
Arbetet med nya LOU går för långsamt
Skrivarleasing åker ut i Västra Götaland
Capgemini tar över it-driften på kärnkraftsverk
Sundsvalls it-avdelning prövar helt nya grepp
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer