Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Stoppa urholkning av talerätten

En leverantör som vunnit en upphandling kan ha rätt att yttra sig i ett efterföljande överprövningsmål och överklaga förvaltningsrättens dom. Kammarrätterna är splittrade i denna fråga, och Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå, anser att Högsta förvaltningsdomstolen bör meddela ett förtydligande.

| 2015-03-04

Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) fann i den s.k. Arqdesign-domen (HFD 2011 ref. 29) att en leverantör ska beredas tillfälle att yttra sig över en ansökan om överprövning, om förvaltningsrätten överväger att lägga brister i leverantörens anbud till grund för att förordna att anbudet ska förkastas (kommuniceringsskyldighet).

Dessutom fann HFD att en dom som innebär att leverantören utesluts från att delta i den aktuella upphandlingen, medför en rätt för denna leverantör att överklaga domen (talerätt).
 
En relativt vanlig situation är att förvaltningsrätten i domskälen anför att en leverantör inte uppfyller ett obligatoriskt krav och att det därför varit i strid med LOU att anta denne leverantör.

Samtidigt anger förvaltningsrätten i själva domslutet ofta endast att en ny prövning av anbuden ska göras, utan att uttryckligen nämna att den aktuella leverantören ska diskvalificeras.

Domstolarna tolkar i denna situation Arqdesign-domen på olika sätt vad gäller frågan om kommuniceringsskyldighet och talerätt föreligger.
 
En tolkning är att det är endast om förvaltningsrätten överväger att i själva domslutet uttryckligen besluta att en viss leverantörs anbud inte ska beaktas som kommuniceringsskyldighet föreligger, samt att talerätt endast uppkommer avseende en dom där diskvalificering av leverantören uttryckligen anges i domslutet. I den ovan beskrivna situationen skulle alltså kommuniceringsskyldighet och talerätt inte aktualiseras med denna tolkning.
 
En annan tolkning är att det är den faktiska innebörden av förvaltningsrättens dom som är avgörande för uppkomsten av kommuniceringsskyldighet och talerätt. I den ovan beskrivna situationen blir följden av förvaltningsrättens dom att den aktuella leverantören diskvalificeras i den nya anbudsprövningen.

Oavsett vad förvaltningsrätten uttryckligen anger i domslutet, uppkommer därför kommuniceringsskyldighet när förvaltningsrätten överväger att meddela en dom med innebörd att leverantören ska diskvalificeras, och talerätt när en sådan dom meddelats.
 
Kammarrätterna är i hög grad splittrade i frågan om vilken av dessa tolkningar som ska gälla. För att belysa denna osäkerhet kan nämnas att Kammarrätten i Stockholm – med endast tre veckors mellanrum (den 8 resp. 28 november 2013) – har meddelat två avgöranden med motsatt utgång i den aktuella frågan trots att omständigheterna var i närmast identiska.

Det är uppenbart att rättsläget är oklart.
 
Det är relativt vanligt att förvaltningsrätterna väljer att inte bereda den leverantör, vars anbud ifrågasätts, tillfälle att yttra sig i den ovan beskrivna situationen.

Vår bestämda uppfattning är emellertid att oavsett om det framgår av domslutet eller av domskälen att en leverantör ska diskvalificeras, så är den praktiska innebörden av domen exakt densamma för leverantören. Vi anser inte heller att en dom där diskvalificering av en leverantör uttryckligen anges i domslutet, i större utsträckning sätter gränser för den upphandlande myndighetens prövning vid en ny utvärdering, än en dom där det endast av förvaltningsrättens domskäl framgår att anbudsgivaren inte uppfyller skall-kraven.

Därför anser vi att kommuniceringsskyldighet uppkommer om förvaltningsrätten överväger att meddela en dom vars faktiska innebörd är att vinnande leverantör diskvalificeras.

Den vinnande leverantören ska också enligt vår uppfattning ha talerätt avseende en sådan dom.
 
Det finns processekonomiska skäl för att bereda vinnande leverantör tillfälle att yttra sig i förvaltningsrätten, om dess anbud ifrågasätts i en överprövning.

Om upphandlande myndighet bedömer att vinnande leverantör uppfyller alla skall-krav, och förvaltningsrätten gör en annan bedömning utan att bereda leverantören tillfälle att yttra sig, kan det antas att efterföljande tilldelningsbeslut ofta kommer att överprövas av leverantören i fråga.

Detta kan förhindras genom att låta leverantören yttra sig från början i förvaltningsrätten.

Förvaltningsrätten har då möjlighet att beakta vad leverantören anför och kanske då väljer att avslå ansökan.

Även om förvaltningsrätten bifaller ansökan har vinnande leverantör i vart fall fått anföra sina argument, varvid risken att ett efterföljande tilldelningsbeslut överprövas av denne leverantör torde minska kraftigt.
 
Talerätten för den tidigare vinnande leverantören riskerar att kraftigt urholkas, om den för talerätt avgörande faktorn blir hur förvaltningsrätten väljer att formulera domslutet, och inte domens faktiska innebörd för leverantören.

Att den tidigare vinnaren kan överpröva ett senare tilldelningsbeslut ska enligt vår uppfattning inte påverka bedömningen av om talerätt föreligger.
 
Det är viktigt att HFD meddelar ett förtydligande avgörande, där det klargörs vilken betydelse domslutets utformning ska ha för frågan om kommuniceringsskyldighet och talerätt.

Det är vår uppfattning att domens faktiska innebörd, och inte endast domslutets ordalydelse, måste vara avgörande för om kommuniceringsskyldighet och talerätt uppkommer.
 
 
 

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Foto: Per Carlsson.

Lovar bättring efter seg handläggning

Förvaltningsrätten i Växjös niomånadershandläggning av två upphandlingsmål med ”fem månader av total inaktivitet” fick Region Kronoberg att reagera. Domstolen lovar nu bättring i ett svar till Justitieombudsmannen (JO).

Foto: Ola Hedin.

Kamp om LOU att vänta

Varken genomförbart eller önskvärt, är Konkurrensverkets kritiska hållning till Exit LOU för allmännyttan. Men från Stockholms stad och SKR får lösningen stöd.

Foto: Uddevalla kommun

Uddevallas uppdelning underkänns

Uddevalla kommun borde ha annonserat när man köpte in konsulttjänster gällande ett nytt stadshus, enligt Konkurrensverket. Kommunen, som i stället delade upp affärerna och direktupphandlade, riskerar 50 000 kronor i upphandlingsskadeavgift.

Nya regler om överprövning

Krav på att upphandlingsmål ska hanteras skyndsamt samt preklusionsfrister. Det är två delar i de nya reglerna om överprövning av offentlig upphandling som träder i kraft i dag den 1 juli.

Direktupphandlade för 4,5 mkr

Ett av Örebro kommuns bolag har direktupphandlat hotellrum och tekniktjänster för nära 4,5 miljoner kronor. ”Det var fel. Det kan jag se väldigt tydligt”, säger den ansvariga chefen.

Registrering ska ge kvalitetsstämpel

Den 1 januari 2023 blir det möjligt att reservera vissa upphandlingar av välfärdstjänster för idéburna organisationer. Nu ska Kammarkollegiet ta fram ett register där aktörerna erbjuds registrera sig.

Lediga jobb

  • Inköpschef Eskilstuna
  • Uppföljningscontroller till Adda inköpscentral
  • Upphandlare till KTH
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

Senaste nyheterna

Lovar bättring efter seg handläggningLovar bättring efter seg handläggning
Kamp om LOU att väntaKamp om LOU att vänta
Uddevallas uppdelning underkännsUddevallas uppdelning underkänns
Nya regler om överprövningNya regler om överprövning
Direktupphandlade för 4,5 mkrDirektupphandlade för 4,5 mkr
Registrering ska ge kvalitetsstämpelRegistrering ska ge kvalitetsstämpel
Ny tjänst för visselblåsareNy tjänst för visselblåsare
Allt fler offentliga upphandlareAllt fler offentliga upphandlare
ANNONS FRÅN AFF

”Aff är det givna alternativet”

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson

Senaste kommentarerna

  • Dömer ut GöteborgsupphandlingIronin i att de hänvisar till Göteborgs stads arkitekturpolicy som kom till genom nepotism där stadsarkiteten drog i sina bekantskaper...
  • ”Pausa Konkurrensverkets tillsyn”PO: Håller i princip med dig och brukar hålla med dig i ditt resonemang här på sidan. Men vad gäller...
  • Fäller ledningen för mutbrottI mina ögon är det så uppenbart att den "nya" domen är korrekt och nödvändig för att stoppa denna typ...
  • Kritisk mot Exit LOU-kampanjSkulle tro att Allmännyttan kan vinna denna debatt om frågan struktureras upp. Debattörer och allmänheten tenderar att blanda ihop Allmännyttan...
  • Dömer ut GöteborgsupphandlingHur??? HUR kan man inte "uttala sig i sak" angående upphandlingar som UPPHANDLANDE MYNDIGHET!? Snacka om att ha missuppfattat sitt...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | 28-29 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Blir en bättre it-upphandlare

Att upphandla it är komplext med speciella utmaningar. Det är viktigt att du som upphandlare vet vad du behöver tänka på när du ska ställa dina krav och hur du utformar dem.

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Upphandla för rikets säkerhet

Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Pernilla Norman, advokat och expert på säkerhetsskyddad upphandling, leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »