Samarbetet startade när Sunne kommun köpte in ett ärendehanteringssystem för att sköta felärenden från kommunens personal. Samtidigt höll man på att dra ett gemensamt bredbandsnät, vilket gjorde det möjligt att etablera gemensam drift av kommunernas system.
– De goda kommunikationsförbindelserna gör det möjligt för oss att utlokalisera de olika systemen till varandra utan att det märks för användarna. Vi satsar på att samordna funktioner i samband med större uppgraderingar eller nyinstallation av hård- och mjukvara, säger Peter Lannge, it-ansvarig vid Torsby kommun.
Ärendehanteringssystemet ligger på en server hos Sunne kommun och driften av de administrativa systemen, såsom ekonomi-, skol- och VA-debiteringsystem är fördelade på de tre kommunerna. Ansvaret för ekonomisystem och skolsystem ligger hos Torsby kommun, medan Hagfors kommun driver VA-debiteringssystem och Sunne sköter ärendehanteringssystemet och andra tekniska system.
– Genom att fördela systemen mellan varandra får respektive kommun lägre kostnader för hårdvara, samt minskade kostnader för konsultinsatser och utbildning av personalen. Med färre system att ansvara för får vi möjlighet att specialisera oss på dessa system och få ett effektivare flöde. På sikt får vi väldiga vinster när vi kan lägga resurser på ett system i stället för tre, säger Peter Lannge.
Kommunerna har fyra – fem gemensamma system i drift och det kan komma att bli fler.
– Det är en oerhört spännande process som i nästa steg kan innebära ett samarbete mellan samtliga 16-17 kommuner i Värmland, säger Peter Lannge.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer