It- och telekombranschen är viktigt för den svenska tillväxten. För att försäkra sig om att branschen ska fortsätta att utvecklas har regeringen i samarbete med näringslivet och de fackliga organisationerna tagit fram ett strategiprogram.
Där tar man upp frågor om forskningsprogram, främjande av export och utländska investeringar, standardiseringsarbete och stöd för att höja it-kompetensen. Flera punkter i programmet berör även den offentliga sektorn.
Det är till exempel viktigt att ta till vara it-kunskaperna i offentlig sektor. E-tjänster inom 24-timmarsmyndigheten är något som bör återanvändas både inom landet och internationellt. Regeringen vill arbeta strategiskt med den här frågan och kan tänka sig att låta leverantörer skapa produkter som kan gå på export.
Strategiprogrammet ska också ses som en start för en mer långsiktig dialog mellan branschen och staten. Man vill bland annat att näringslivet ska få mer att säga till om före myndighetsbeslut som påverkar it- och telekomområdet. Ett dialogforum ska skapas där alla möjliga frågor relaterade till branschen kan tas upp, infrastruktur, skatte- och arbetsmarknadsfrågor.
En annan fråga handlar om att bättre ta till vara offentliga inköp som en strategisk resurs. Den offentliga sektorn är en stor kund som kan påverka utvecklingen genom sina upphandlingar. Man pekar särskilt ut gemensamma normer och grundfunktioner som ett område där stat och kommun kan påverka utvecklingen.
Regeringen tittar nu mer konkret på vilka myndigheter som ska få dessa uppdrag och hur anslagen ska fördelas.
Rapporten är en del i tillväxtprogrammet Innovativa Sverige, som regeringen presenterade i juni 2004. Arbetet ska stärka Sveriges position som tillväxtnation i världen. It och telekom spelar en viktig roll för att främja innovation, sysselsättning och export.
Strategiprogrammet för it- och telekomområdet kan läsas i sin helhet på Näringsdepartementets hemsida.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer