I ett internationellt perspektiv erbjuder svenska myndigheter god service. Accenture har för åttonde året i rad kartlagt den medborgarservice myndigheter i ett antal olika länder tillhandahåller. Till en början fokuserades undersökningen kring e-tjänster, men sedan 2005 omfattar undersökningen alla servicekanaler
Av 22 undersökta länder kommer Sverige på femte plats, ett lyft från fjolårets elfteplats. När medborgarna själva får säga sitt kommer Sverige på andra plats. Undersökningen toppas av länder som Singapore, Kanada och USA.
Även om medborgarna är tillfreds finns det områden där svenska myndigheter behöver bli bättre för att ge de bästa länderna en match:
– Integration och samarbete mellan olika myndigheter måste förbättras om Sverige ska kunna nå målsättningen ”ett ärende en kontakt”, menar Per Österman, Sverigeansvarig för Accentures verksamhet inom offentlig sektor.
I rapporten noteras att få svenska myndigheter har systematiserat och automatiserat sin ärendehantering så pass att servicenivån är densamma oavsett vilken kanal medborgare eller företag väljer att använda. Bolagsverket och Centrala studiestödsnämnden är två lysande undantag.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer