– I skolan är vi väldigt beroende av de beslut som fattas på förvaltningsnivå. Det gäller till exempel vid upphandling av it. Den nya skollagen ger ett tydligt mandat till rektor som har fått ett ökat ansvar att styra över skolans arbete. Därför vill jag delta i en dialog kring vilken it-utrustning som köps in och varför. Jag vill vara med och påverka och det är viktigt att jag får den möjligheten.
Varför är det så viktigt att du finns med i den här dialogen?
– Jag förstår att det finns stora värden i att ha en gemensam it-infrastruktur i en kommun men utan dialog med skolan fungerar det inte. Det tekniska och det pedagogiska måste gå hand i hand om rätt förutsättningar ska kunna skapas för lärare och elever. Rektor vet hur skolans behov ser ut och är också den som ska leda arbetet med att implementera de digitala verktygen i det pedagogiska arbetet.
Implementering av digitala verktyg och digital kompetens är vad du ska tala om på konferensen It i skolan. Vad är de viktigaste punkterna?
– Lärarjobbet är inte längre ett ensamarbete. Vi måste jobba ihop och utveckla ett kollegialt lärande. Skolutveckling handlar mycket om beprövad gemensam erfarenhet av vad som ger effekt. Här måste jag som rektor vara tydlig och visa vägen. Jag måste också fungera som förebild och använda digitala verktyg själv.
Vad har du själv för erfarenhet av it?
– Redan som klasslärare jobbad jag med it. Jag såg det som ett sätt att utveckla elevernas lärande och som ett sätt att fånga deras intresse. Mitt arbete med it i klassrummet ledde sedan till en tjänst som ITK-pedagog med ansvar för kommunens grundskolor och förskolor. Efter tre år fick jag frågan om jag ville ta tjänsten som biträdande rektor på Stenungskolan. Mitt uppdrag var att utveckla it-användandet och skolmiljön, både den digitala och den analoga. Jag skulle också göra skolan mer kreativ. Vi tog fram en strategi och en utvecklingsplan för lärandet där digitaliseringen gick som en röd tråd genom arbetet. Så småningom tog jag över som rektor. Då hade kommunen precis gått in i sitt första 1:1-projekt. Det är erfarenhet jag har stor nytta av i mitt nuvarande arbete som rektor på Kastellegårdsskolan där jag ska göra en liknande resa.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer