Tre månaders försening blev resultatet i Kommentus upphandling av dokumentproduktion. Och det utan att någon av de två leverantörer som lämnat in ansökan om överprövning hade någon framgång med sina processer.
– Det handlade om småsaker när det gäller sortiment och service, säger Nils Lindgren, upphandlingsansvarig hos Kommentus.
Konsekvenserna av förseningen blev en period utan avtal för kommunerna.
– Flera kommuner har saknat möjlighet att utnyttja avtalet, och risken finns att några av dem har tvingats välja klart mycket dyrare alternativ. Det är inte otänkbart att vissa kommuner även har förlängt dyra leasing-avtal. Priserna på produktområdet har gått ned så avtalen är med största sannolikhet ofördelaktiga, säger Nils Lindgren.
Misstanke om ogrundade ärenden
Långkörare i rätten av det här slaget är i dag inte längre något undantag utan snarare vardagsmat. På Kommentus diskuteras problemet med överprövningar.
– Det är helt klart ett problem. Med tanke på hur få överprövningar som faktiskt går igenom misstänker jag ibland att leverantörer överprövar som en desperat åtgärd, snarare än att de har ett reellt ärende, säger Nils Lindgren.
Anna Ulfsdotter Forssell är advokat och delägare i advokatbyrån Delphi & Co och hon har erfarenhet av att driva överprövningsärenden, både som representant för leverantörer och för upphandlande enheter. Hon har inte själv stött på ogrundade ärenden av det slag som Nils Lindgren misstänker, men hon har hört talas om att det förekommer.
– Att förlora en upphandling kan innebära stora konsekvenser för vissa leverantörer, de kan i värsta fall tvingas lägga ned delar av sin verksamhet. Men att överpröva av ren rutin är inget jag skulle rekommenderar mina klienter, säger Anna Ulfsdotter Forssell.
Förslag på åtgärder
Nils Lindgren på Kommentus skulle gärna vilja se en större utredning av den rådande situationen.
– Rätten att överpröva upphandlingar är självklar, men det finns kanske andra sätt att komma tillrätta med onödiga rättsprocesser. En förlorad överprövning kunde till exempel ge konsekvenser för leverantören, anser han.
Anna Ulfsdotter Forssell har sin åsikt klar, det effektivaste sättet att få ned antalet överprövningar vore att inrätta ett fåtal särskilt utvalda länsrätter som ansvarade för alla överprövningsärenden. Hon föreslår tre länsrätter runt om i landet och en kammarrätt.
– Ett stort problem i dag är att praxis är så spretig. En och samma fråga kan få helt olika behandling. Vi skulle vinna väldigt mycket på att få större klarhet i praxis.
Det skulle också minska antalet överprövningar tror Anna Ulfsdotter Forssell.
– Ett praxismål som har varit väldigt tongivande är den så kallade Migrationsverksdomen. Där framkom att ett förfrågningsunderlag inte måste vara fullständigt utformat så länge kraven på transparens och likabehandling uppfylls. Jag vill gärna se liknande praxisfall, till exempel för att kunna veta vad som är sakliga skäl för avbrytande av en upphandling. Eller hur man ska hantera en situation där anbudens giltighetstid går ut innan avtal tecknas, en situation som blir allt vanligare i takt med att handläggningstiden hos domstolarna blir längre, säger Anna Ulfsdotter Forssell.
Förarbetet är A och O
Att hålla sig uppdaterad kring aktuella domslut är en viktig del i arbetet även för Nils Lindgren. Han berättar att han gör vad han kan för att i möjligaste mån undvika överprövningar.
– Det viktigaste är att göra ett gediget förarbete. För att sammanställa ett bra förfrågningsunderlag är det oerhört viktigt att föra en nära dialog med både leverantörer och kommuner – det är avgörande för att teckna bra avtal och undvika överprövningar, säger Nils Lindgren.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer