Invånarna i Upplands Väsby har fått en ny kanal till sin kommun – mobiltelefonen. Med en ny e-tjänst kan de rapportera in fel till kommunen direkt när de går förbi och ser det. För att bättre illustrera problemet går det bra att bifoga en bild från sin mobilkamera. Felen rapporteras in direkt i kommunens ärendehanteringssystem vilket innebär en tidsvinst.
Den nya e-tjänsten har utvecklats av en grupp studenter och forskare på KTH i Kista inom ramen för projektet E-samhället och företagen, Esam, som finansieras av Vinnova.
– Vi beslutade att vi ville använda projektet som en del i vår undervisning, säger Gustaf Juell-Skielse, som varit handledare för de tre studenter, Andreas Almberg, Johan Ekblom och Philip Eklund, som utvecklat tjänsten.
– Den tekniska grundstommen fanns på plats genom Vervas infratjänst, men vi försökte titta lite runt hörnet och började fundera på en mobil tjänst. I samma veva diskuterades klotterproblemet i samband med valet och då fick studenterna den här idén.
Gustaf Juell-Skielse konstaterar att det är ett intressant forskningsområde och att man nu i ett andra steg ska publicera en artikel om den här typen av tillämpningar.
– Vi har också fått en del förfrågningar om tjänsten från andra kommuner. Alla förfrågningar handlar inte om exakt den här tjänsten utan om att andra tillämpningar och idéer som den skulle kunna användas till. Vi får väl se vilken kommun vi börjar med, men där handlar det snarare om att samarbeta med en tjänsteleverantör, säger han .
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer