Verva presenterade nyligen sina förslag för Finansdepartementet.
– Verva har fått ett direkt uppdrag från regeringen att vi ska se över de ramavtal som finns på området och komma med förslag för att främja utvecklingen av e-id, säger Irene Andersson.
I rapporten pekar Verva på problem kring kostnader och avtal som en bidragande orsak till varför införande av tjänster baserade på e-id går långsamt. Man skriver också att detta är problem som går att lösa.
– Våra förslag innebär i korthet att Verva får medel för att stödja myndigheter att komma igång samt att vi tar fram ett standardiserat avrop för den här typen av tjänster för att underlätta för myndigheterna, säger Irene Andersson.
Nu avvaktar man Finansdepartementets reaktion på förslagen. Verva föreslår extra medel för att finansiera åtgärdspaketet. Pengar som bland annat ska gå till att täcka e-id-kostnader för myndigheter som sätter nya e-tjänster i drift.
I höstas tecknade den så kallade G9-gruppen ett stort avtal om e-id-tjänster. I G9-gruppen ingår de tre största myndigheterna, kommunerna och landstingen. Irene Andersson menar att Vervas stöd till myndigheter som inte har kommit lika långt i arbetet gagnar alla parter.
– Ju fler e-tjänster som den personliga e-legitimationen ger tillgång till desto mer inarbetad och etablerad blir den. Det är till nytta för alla.
Rapporten finns på www.verva.se.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer