Fråga: Vi befinner oss i omorganisation av inköpsenheten och överväger en mer decentralicerad organisation för att komma närmare verksamheterna. Vad har du för tips&erfarenheter kring detta?
Svar: Jag tror inte att den decentralisering alltid är nödvändig utan man kan nå dit genom att hitta arbetssätten som gör att man kommer närmare dom vi stödjer. En idé är att se över befintliga kontaktvägar, om du låt säga arbetar i en kommun eller liknande finns det utsedda personer i respektive förvaltning/verksamhet som har verksamhetens inköpsansvar. Ofta finns behöriga beställare men dessa individer har oftast endast ett avrops/beställaransvar och kanske många gånger inte det strategiska ansvaret som man vill uppnå för att få till en bra planering och en bra uppföljning på en högre nivå. Min filosofi är att verksamhetsansvariga är lika ansvariga för inköp som dom är för låt säga HR och ekonomi men ofta så ser det inte ut så. Där hade jag börjat och samtidigt börjat fundera på hur kan inköpsverksamheten återkoppla exempelvis nyckeltal och annat som skapar intresse för den aktuella verksamheten. En bra sak att ha med sig för att locka dem till engagemang är just att beröra deras – whats in it for me.