Välkommen till Upphandling24:s nätverk Entreprenadupphandlare för dig som arbetar inom offentlig upphandling. Träffarna innehåller såväl föreläsningar som diskussioner och erfarenhetsutbyten.
Nätverket för dig som arbetar som entreprenadupphandlare. Att få veta hur andra upphandlare tänker och gör i sina upphandlingsprojekt är väldigt efterfrågat. I vårt nätverk kommer du att kunna diskutera med andra och ta del av andras erfarenheter samtidigt som experter guidar dig inom standardavtalen, vilka fallgropar som finns, utvärderingsmodeller och mycket mycket mer.
Bli medlem i nätverket
Varmt välkommen att bli medlem i nätverket Entreprenadupphandlare. Vi blandar föreläsningar med diskussioner och du är själv med och påverkar vilka ämnen och föreläsare vi tar upp på träffarna.
- 6 träffar per år
- Varje träff är ca 2,5 h lång, vanligtvis kl. 13.00-15.30
- Du deltar digitalt på distans
- Max 50 medlemmar
- Medlemsavgiften är 6 950 kr ex moms för 2025
Våra bokningsvillkor hittar du här.
PSST! Vill du testa nätverket innan du bokar? Då finns det möjlighet att vara med på nästa träff i mån av plats. Kontakta maria@upphandling24.se för bokning av prova på-träff.
JULERBJUDANDE
2025 väntar runt hörnet. Passa på att bli medlem i ett nätverk och boka en nätverksplats redan nu så får du gå på den sista nätverksträffen 2024 kostnadsfritt som en tidig julklapp!
Nästa träff är den 4 februari, 13.00-15.30
Dilemman och möjliga lösningar
Under den här träffen kommer vi att utgå från olika dilemman som ni som entreprenadupphandlare ställs inför. Sådana ni har och sådana ni har erfarenhet av att tackla och vi har redan fått in många förslag från er i nätverket! Än är det dock inte för sent att mejla in nya idéer om sådant ni vill diskutera.
Under träffen drar vi nytta av den kompetens som finns i nätverket för att i mindre grupper dela med oss av problem, utmaningar och dilemman och med hjälp av samlad erfarenhet diskutera möjliga utvägar och lösningar. Vi ordnar ett upplägg som gör det möjligt att diskutera upp till tre olika dilemman i olika grupper.
Preliminära datum 2025
4 februari – eftermiddag
6 mars- eftermiddag
13 maj – eftermiddag
Preliminärt program 2024
Vid varje träff läggs stort fokus på diskussioner och erfarenhetsutbyten men vi har också stöttning av föreläsare – oftast med lång praktisk erfarenhet – inom olika områden. Innehållet i träffarna anpassas utifrån medlemmarnas önskemål och kan därför komma att ändras:
- Aktuell rättspraxis
- Upphandlingsprocessen: roller och ansvar
- Kvalificeringskrav och tilldelningskriterier
- Uppföljning, revision och kontroll
- Hur gör vi för att få fler anbud?
- Förfrågningsunderlag som inte kan misstolkas
- Tolkning och utvärdering av ÄTA
- Stöd för avtalsuppföljning
- Uvärderingsmodeller och avtalsmallar
- Upphandla för framtiden
- Olika entreprenadformer
Tidigare träffar under 2024
10 december
Gemensamt arbetssätt hanterar leverantörer som inte följer avtalen
Ett brett samarbete mellan flera regioner har lett till ett gemensamt arbetssätt för att hantera leverantörsrelaterade avvikelser. Under den här träffen får vi veta mer om resultat: regionernas gemensamma eskaleringstrappa som består av flera steg. Vi tar del av förutsättningar och bakgrund, hur samverkan går till, vad de olika stegen innebär och vad som sker vid upptäckta avvikelser. Vi får också konkreta exempel på hur eskaleringstrappan hittills har fungerat i praktiken.
Ingemar Sesevic, enhetschef Västra Götalandsregionen samt ansvarig för samverkan för nationell eskaleringstrappa och Patrick Söderström, inköpsstrateg Region Gotland
3 oktober
Utrusta för framtiden
2030 ska ett nytt akutsjukhus i Västerås stå klart. Samtidigt med byggnadsinvesteringar på flera miljarder ska avancerad medicinteknik upphandlas, utrustning som förväntas klara prestanda som efterfrågas i framtiden. Vi tar del av förarbete med marknadsdialog och RFI:er, diskussioner kring tilldelningskriterier med för- och nackdelar kopplat till olika upphandlingsförfaranden såsom förhandlat förfarande och öppet förfarande. Vi ser till funktionskrav kontra detaljkrav och hur dessa kan definieras och användas på ett adekvat sätt. Dessutom får vi höra hur upphandlare och projektledning tänker kring risker och utmaningar, nu och framöver.
Johan Lundin, strategisk inköpare, Region Sörmland och Region Västmanland.
3 september
Avtalsuppföljning i Solna
Sedan 2017 arbetar man strukturerat med avtalsuppföljning av ramavtal och driftavtal på Tekniska förvaltningen i Solna Stad. Förvaltningens två avtalscontrollers ingår i referensgrupper och finns med i diskussionerna kring kravställning vid nya upphandlingar.
De deltar även i uppstartsmöten med leverantörer vilket ger en bra grund att stå på för uppföljningsarbetet. Under den här träffen får vi höra mer om hur arbetet går till med kontrakts- och avtalsmöten, självdeklarationsblanketter och pilotprojekt för särskild uppföljning med KMA-möten där man ser till kvalitet, miljö och arbetsrättsliga villkor.
Nikolaos Dimitriados, avtalscontroller, Solna Stad
23 maj
Senaste praxis inom entreprenadrätt
Den här träffen syftar till att skapa fördjupad förståelse för domstolarnas resonemang i olika entreprenadrättsliga frågor samt tolkning av standardavtalen. Vi utgår från några intressanta och aktuella domstolsavgöranden och kommer bland annat att titta närmare på vad som gäller för väsentlighetskravet vid fel under ansvarstid samt ansvar för tredjemansskada.
Hanna Trygg är advokat vid CMS Wistrand Advokatbyrå med entreprenadupphandlingar som specialitet
30 april
Fallgropar och misstag
Som entreprenadupphandlare kan det vara svårt att avgöra hur man bör agera utan att hamna på tvärs med regelverk och föreskrifter som exempelvis AMA AF och lagstiftning i enlighet med LOU och LUF. Under den här träffen går vi igenom några områden där det kan vara lätt att hamna fel. Vi utgår från konkreta exempel på missförstånd och misstag som kan uppstå i förhållande till bland annat arbetsmiljöansvar, totalentreprenader och intervjuer i upphandlingssammanhang. Vad du kan och inte kan göra med förslag på hur du bör göra. Förbered gärna frågor med egna exempel på tillfällen där du varit tveksam till hur du bäst bör agera.
Jakob Waldersten är jurist med lång erfarenhet av entreprenadrätt och offentlig upphandling. Idag driver han Waldersten Juridiska.
8 februari
Dialog för tydliga krav på kvalitet
I Luleå har väl förberedda leverantörsdialoger lett till tydliga underlag och konkreta förbättringar av det löpande reparations- och underhållsarbetet för kommunens fastigheter.
Dessutom använder man sig av en särskild kvalitetsutvärderingsmodell som bland annat premierar miljö- och jämställdhetsarbete. Vi tar del av hur dialogmöten och uppföljningsmöten går till och vad dialogen lett till rent konkret för kravställning, avtalsformuleringar och faktiskt leverans. Dessutom får vi veta hur man kan gå snäppet längre i krav som rör miljö och jämställdhet utan att riskera att bli utan anbud.
Erika Kers, upphandlare inköp, Luleå kommun
Träffar under 2023
Uppföljning och kontroll av underhållstjänster
Malmö kommunala bostäder har nyligen infört ett strukturerat arbetssätt med ett centralt system för rapportering av avvikelser gällande avtal för underhållstjänster som exempelvis städ och markskötsel. Systemet har testats under ett år och nu har samtliga avtalsägare, vilket bland annat inkluderar alla fastighetsförvaltare, fått utbildning i systemet. Dessutom gör MKB Fastighets AB arbetsplatskontroller. Inom nyproduktion i samarbete med Rättvist Byggande samt på egen hand i projektet ”Oriktiga Leverantörsförhållande”. Då handlar det om kontroll av underhållsprojekt och fastighetsnära tjänster samt bolagsutredningar för kontrakterade leverantörerna. Vi tar del av det nya arbetssättet för avtalsuppföljningar och hur projektet “Oriktiga levarantörsförhållanden” fungerar.
Ludvig Orevad, inköpscontroller, MKB Fastighets AB
Sysselsättningskrav ger många vinster
Under förra året ställde Göteborgs stad sysselsättningskrav i 125 av sina upphandlingar, de allra flesta inom byggsektorn. Något man räknar med gav en samhällsekonomisk vinst på 16 miljoner kronor. Vi tar del av hur samarbetet mellan olika förvaltningar skapar förutsättningar för bra jobbmatchningar. Vi går igenom två entreprenadupphandlingar med kravställning och utfall med exempel på kontraktsvillkor och dialog inför upphandling och under avtalstiden.
Anna Jansson, specialist social hållbarhet vid förvaltningen för inköp och upphandling vid Göteborgs Stad. Anna är också ambassadör för sysselsättningskrav i offentlig upphandling vid Upphandlingsmyndigheten.
Krav, uppföljning, kontroll och åtgärder
I Göteborg har man en konkret handlingsplan för att premiera seriösa leverantörer och komma åt arbetslivskriminalitet vid stadens upphandlingar. Bland annat har man inrättat en kontrollfunktion som är knuten till inköps- och upphandlingsavdelningen. För byggbranschen innebär det att alla krav som ställs också kan följas upp och åtgärder vidtas om något brister. Vi tar del av arbetet med att ta fram relevant kravställning för entreprenadupphandlingar med exempel på krav och avtalstexter samt erfarenheter av att genomföra arbetsplatskontroller.
Cecilia Strandberg, jurist och specialist på Sund konkurrens vid Göteborgs Stads inköps- och upphandlingsavdelning.
Våga vara innovativ och driva utveckling
Med målet i det storregionala samverkansprojektet om att vara fossilfria 2030 påbörjades upphandlingen för det stora byggprojektet i Slakthusområdet i södra Stockholm. Men hur upphandlar man ett bygge med hållbarhetsambitioner som ska pågå i flera år när lösningar och teknik hela tiden utvecklas?
Vi tar del av hur man tänkte inför upphandlingen, hur dialogen med branschen gick till, vilka krav som ställdes och hur utvärderingen gjordes. Vi får också veta hur den första fasen av projektet avlöpte och hur man bör tänka för att som upphandlare våga vara innovativ och driva utveckling i samarbete med byggbranschen.
Karl Jonasson Collberg, upphandlare, exploateringskontoret, Stockholms stad och Johan von Rosen, strategisk inköpare Svenska Kraftnät.
Med sikte på återbrukskrav
Mölndals stad arbetar för att att kunna upphandla entreprenader där återbruk är ett av flera hållbarhetskrav. Med sig har man erfarenhet från rivnings- och ombyggnadsprojekt av skolor och förskolor som upphandlats i strategisk partnering med minskad klimatpåverkan i fokus. Vi tar del av hur kunskapsinhämtning med byggdialog, utbildning och samverkan med entreprenörer i branschen organiserats och fungerat. Vilka krav man ser som möjliga, vilka upphandlingsförfaranden som kan bli framgångsrika och hur man tänker sig utvecklingen av hållbara miljöambitioner i nästkommande upphandlingar.
Cecilia Hornö Eriksen, hållbarhetsansvarig fastighet, Mölndals stad med erfarenhet som uppdragsledare för hållbar affärsutveckling vid Skanska samt Filip Trpkovski, upphandlingsledare, Mölndals stad.
Entreprenadindex – vad, hur och varför?
Genom att använda index för reglering av avtal fördelas risken för prisförändringar mellan köpare och säljare. Något som blivit högaktuellt att ta med i beräkningen vid upphandling av entreprenader mot bakgrund av inflation och oroligheter. Under den här träffen går vi igenom vad ett entreprenadindex är och hur det tas fram. Vi ser hur index kan användas innan en entreprenad startar med formuleringar i exempelvis förfrågningsunderlag och under entreprenadens gång. Gott om tid ges till frågor, övningar och diskussion.
Gästföreläsare: Emil Flodin är analytiker vid branschorganisationen Byggföretagen
Träffar under 2022:
Med dialog för goda resultat
Under den här nätverksträffen får vi möta representanter från branschorganisationen Byggföretagens LOU-utskott som har goda erfarenheter av hur dialog kan bidra till en bra upphandlingsprocess. Vi får ta del av exempel på upphandlingar med olika moment där dialog lett till bra resultat för alla parter. Vi får också veta mer om hur entreprenörer tänker när de väljer att lämna – eller inte lämna – anbud.
Jan Johansson, affärsutvecklingschef, väg och anläggning på Skanska AB och Henrik Nyberg, affärsutvecklingschef regionala byggbolaget In3prenör AB
Vad krävs för att lyckas med partnering?
Det är en del som behöver vara på plats för en entreprenad i partnering så att projektet fungerar hela vägen och blir till en bra affär för samtliga parter. Med utgångspunkt i konkreta partneringprojekt reder vi ut begreppen och tittar på hur processen ser ut från upphandling till färdigt projekt. Vi går igenom organisation, upphandling och slutligen själva byggandet.
Anna-Karin Andersson, projektledare, Luleå Miljöresurs och Johanna Dingertz, upphandlingsjurist på inköpsavdelningen, Luleå kommun.
Tilldelningskriterier och utvärderingsmodeller
Hur ska du resonera vid utformning av tilldelningskriterier och utvärderingsmodeller i en entreprenadupphandling för att få önskat resultat utan att riskera att bryta mot upphandlingsreglerna? Med utgångspunkt i konkreta rättsfall guidas vi i vad som utgör tillåtna tilldelningskriterier, kravet på tydlig mervärdeindelning och bedömning samt hur man bör vikta dessa mot priset.
Jakob Waldersten är bolagsjurist med bakgrund som upphandlingsansvarig på kommunalt fastighetsbolag samt jurist på entreprenadjuridisk advokatbyrå.
Nya upphandlingsregler och förändringar under löpande avtal
Förändringarna i LOU ger stor frihet i utformningen av entreprenadupphandlingar under tröskelvärdena. Så hur ska man tänka för att nå bästa resultat i enlighet med de nya reglerna? Vi går också igenom vad som gäller vid förändringar som sker mitt under löpande avtal.
Magnus Vidänge är advokat och specialiserad inom entreprenadjuridik med offentlig upphandling.
Ändringar i AMA AF
AMA AF med tillhörande råd och anvisningar fungerar både som mall och instruktion för byggnads-, anläggnings- och installationsentreprenader. Sedan 2012 har många nyheter införts och därför reviderades AMA AF vid slutet av förra året. Vi går igenom de viktigaste förändringarna och hur de kopplar till AB 04/ABT 06.
Kenneth Carlgren, Svensk Byggtjänst
Rättvist byggande ger resultat
De allmännyttiga bostadsbolagens gemensamma arbete för att stävja fusk i Stockholms byggbransch har gett resultat. Under årets första nätverksträff får vi veta mer om hur stärkta arbetsrättsliga krav vid upphandling, kartläggning av hela kedjan av entreprenörer samt oannonserade kontroller på byggarbetsplatserna med tydliga påföljder påverkar byggbranschen. Då projektet nu lever vidare i föreningsform kommer också fler aktörer från hela Sverige att involveras i arbetet.
Magnus Colling, chef för inköpsavdelningen, SISAB.
Träffar under 2021:
SAMS – en modell för samverkan
Skellefteå kommun var tidiga med att upphandla entreprenad gällande drift, underhåll och nybyggnation i dialog med leverantörerna vilket har öppnat upp för alternativa lösningar. I grunden finns en samverkansmodell som präglas av kreativt tänkande, förtroende, bra arbetsmiljö och ekonomisk samsyn.
Lars Pettersson, Skellefteå kommun.
Dynamiskt inköpssystem
Jenny Ljungvall Cardoso och Emil Einarsson från Tierps kommun berättade om hur de arbetar med dynamiskt inköpssystem inom anläggningsentreprenad.
Jenny Ljungvall Cardoso och Emil Einarsson, Tierps kommun
Konkurrenspräglad dialog och förhandlat förfarande
Hur gör man bäst olika former av dialog och förhandlade förfaranden inom byggentreprenader? Vi tog del av praktiska exempel på genomförda upphandlingar. Vi Pratade också om för- och nackdelar med olika förfaranden och tillvägagångssätt.
Rickard Andersson, affärsrådgivare Adda AffärsConcept.
Ansvar och försäkringsfrågor i byggentreprenader
Olof Johnson upplever att frågor om försäkring och ansvar ofta ligger utanför både upphandlarens och entreprenörens “komfortzon”. Under träffen delade han med sig av sina erfarenheter, gav praktiska exempel och svarade på frågor om kravställning kring detta viktiga område.
Olof Johnson, bolagsjurist Serneke och ordförande i Svenska Föreningen för Entreprenad & Konsulträtt
Arbetsmiljöansvar i byggentreprenader
Praktisk vägledning om hur du reglerar arbetsmiljöfrågor i kontraktshandlingar
Filip Malm och Robert Jucik, Advokatsfirman Lindahls.
Effektiva utvärderings- och ersättningsmodeller
Hur kan en upphandlande myndighet eller enhet styra, utvärdera och följa upp anbudsgivarnas priser i en entreprenadupphandling?
Hanna Lundqvist, Advokatfirman Lindahls
Problem och lösningar inom entreprenadupphandlingar
Under denna första nätverksträff fick deltagarna presentera sig och lära känna varandra. De reflekterade kring sin roll som upphandlare, vilka svårigheter som finns och vad som krävs i form av utbildning och erfarenhet.
Att upphandla entreprenader går inte alltid som på räls, därför delar vi erfarenheter kring misstag och svårigheter entreprenadupphandlare råkar ut för under en entreprenadupphandling. Exploateringskontoret i Stockholms stad berättade också oss om problem de stött på, lösningar de valt att fokusera på och hur de lär sig för framtida upphandlingar.
Johan von Rosen, Karl Jonasson Collberg och Selina Rising, Exploateringskontoret, miljö och teknik, Stockholms stad
Kontakta oss
Har du frågor om våra nätverk är du välkommen att kontakta oss på bokning@upphandling24.se.