
Välkommen till Upphandling24:s nätverk Avtalsuppföljning för dig som arbetar inom offentlig upphandling. Träffarna innehåller såväl föreläsningar som diskussioner och erfarenhetsutbyten.
En bra avtalsuppföljning grundas redan när du förbereder en ny upphandling och en ny avtalsperiod. Hur formulerar du dina krav och avtalet för att kunna göra en bra uppföljning? Hur tar du med dig erfarenheter från ett avtal till ett annat? Det här är några av de frågeställningar som kommer att ligga till grund för våra gruppdiskussioner i nätverket.
Under nätverksträffarna få du ta del av andra organisationers praktiska erfarenheter av avtalsuppföljning, olika verktyg som finns på marknaden och råd från experter inom olika områden. Mycket tid finns till att diskutera olika frågeställningar, att nätverka och ta del av hur kollegor i andra organisationer arbetar.
Bli medlem i nätverket
Varmt välkommen att bli medlem i nätverket Avtalsuppföljning. Vi blandar föreläsningar med diskussioner och du är själv med och påverkar vilka ämnen och föreläsare vi tar upp på träffarna.
- 6 träffar per år
- Varje träff är ca 2,5 h lång, vanligtvis kl. 13.00-15.30
- Du deltar digitalt på distans
- Max 50 medlemmar
- Deltagaravgiften är 6 950 kr ex moms/år
Våra bokningsvillkor hittar du här.
PSST! Vill du testa nätverket innan du bokar? Då finns det möjlighet att vara med på nästa träff i mån av plats. Kontakta maria@upphandling24.se för bokning av prova på-träff.
Sommarerbjudande – Bli medlem till halva priset!
Missade du att bli medlem i början av året? Blir du medlem nu får du 50 procent rabatt på priset på medlemskap under 2023. Du får även tillgång till materialet från alla träffar som varit under våren – och tidigare år. Den senaste träffen finns dessutom inspelad digitalt.
Erbjudandet gäller nybokningar och i mån av plats, samt längst till den 31 augusti 2023.
Nästa träff är den 29 augusti, kl 13.00-15.30
Från noll koll till stenkoll
När Ludvika kommun för fyra år sedan mätte sin leverantörstrohet skedde cirka 24 procent av inköpen med andra än dem kommunen hade avtal med. Idag finns en väl fungerande beställarorganisation på plats liksom ett system som varnar för felaktigheter innan något faktiskt har betalats. Vi tar del av stegen på väg mot en systematiserad avtalsuppföljning där man just nu testar ett inköps- och analyssystem för avtalstrohet.
Maria-Theresé Westerlund, inköpscontroller, Ludvika kommun
Preliminära datum 2023
31 januari
16 maj
7 juni
29 augusti
3 oktober
21 november
Preliminärt program 2023
Vid varje träff läggs stort fokus på diskussioner och erfarenhetsutbyten men vi kommer även ha stöttning av experter inom olika områden. Innehållet i träffarna anpassas utifrån medlemmarnas önskemål och kan därför komma att ändras:
- Planera processen, rutiner och mallar
- Organisation, ansvar och roller
- System som stödjer uppföljning
- Hantera avvikelser löpande, sanktionstrappa och åtgärdsplan
- Utvärdering av avtalet, med leverantören och internt
- Jobba proaktivt utifrån uppföljningsplaner
- Leverantörsdialog vid uppföljning och revision
Tidigare träffar under 2023
Uppföljning som gett verklig förändring
Med tuffa krav och envis uppföljning har Kungsbacka kommun höjt ribban för hållbarhet i kommunens inköp av livsmedel. Vi tar del av olika nivåer av uppföljning som skakat om branschen då man i Kungsbacka inte nöjt sig med leverantörernas försäkran om att de lever upp till kraven. Vi får också veta mer om en stor grossistupphandling som blev klar i våras. Högt ställda krav och tydlig information om vilka bevis som krävdes, hur uppföljning och viten skulle se ut samt ambitiös utvärdering ledde till bra anbud.
Anna Hallin, hållbarhetssamordnare och miljöspecialist på inköp i Kungsbacka kommun.
Uppföljning av arbetsrättsliga villkor
Inköp och upphandlingsförvaltningen i Göteborgs Stad arbetar systematiskt med att följa upp arbetsrättsliga villkor enligt kollektivavtal. Under den här träffen får vi ta del av hur det arbetet går till och har utvecklats de senaste två åren. Vi får konkreta exempel på hur kraven kan se ut och hur de följs upp, vilka utmaningarna är samt hur prioriteringen av vilka leverantörer som bör följas upp görs.
Johan Davidsson och Helena Sagvall, specialister social hållbarhet vid Göteborgs stad
Avtalsförvaltning med SAGA
Projekt SAGA – Strategisk Avtalsförvaltning för Goda Affärer – har lett till att Stockholm Vatten och Avfall har fått en tydligare organisation kring avtalsförvaltning med utpekade roller och ansvar som underlättar förvaltning och uppföljning. Projektet är väl förankrat på alla nivåer i verksamheten och bygger på befintliga system. Vi får veta hur avtalen får olika prioriteringsnivåer för uppföljning och hur de färgtaggas för olika nivåer av hållbarhetsuppföljning. Vi tar del av en lösning som tydliggör vem som gör vad vid avvikelser och även hur Stockholm Vatten och Avfall säkerställer kunskapsöverföring från en avtalsperiod till nästkommande.
Maria Kårebäck, avtalscontroller, Stockholm Vatten och Avfall
Träffar under 2022
Med e-handel för uppföljning
I Kristianstads kommun ligger numera större delen av produkter och tjänster i kommunens e-handelssystem. Det har lett till mer delaktiga beställare samt bättre dialog mellan upphandlare, beställare och leverantörer. Men också till förenklad avtalsuppföljning och större avtalstrohet.
Under resans gång har man också samverkat med systemleverantören kring en utveckling av systemet. Allt från buggar till användarvänlighet.
Tina Axelsson, e-handelsadministratör och Jenny Stenberg, e-handelssamordnare i Kristianstads kommun.
Organisera för avtalsuppföljning
En välstrukturerad organisation med tydlig rollfördelning och bra systemstöd är grunden till en fungerande avtalsuppföljning. I Skövde kommun har varje avtal sin egen förvaltare som inte bara vet vad som är viktigt att följa upp utan också när och hur det ska ske. Rutiner och riktlinjer för inköp och avtalsuppföljning har nyligen uppdaterats för ett flexibelt system som snabbt identifierar vad som bör uppmärksammas för olika avtal.
Tommy Klang , upphandlingschef i Skövde kommun beskriver hur den nya organisationen kom till, ser ut och fungerar
Bokslut för bättre avtalsuppföljning
Sedan fem år tillbaka genomför upphandlingsenheten vid Halmstads Energi och Miljö AB årligen särskilt inköpsbokslut. Det synliggör utmaningar och förbättringsåtgärder för organisationen som sedan kan ligga till grund för beslut som fattas. Boksluten har bland annat lett till en stärkt inköpsorganisation med tydlig struktur, nya verktyg och bättre kontroll för en förenklad avtalsuppföljning som vi får veta mer om under nätverksträffen.
Nathalie Rapp, chef för upphandlings- och inköpsavdelningen vid Halmstads Energi och Miljö AB.
Modell för integrerad uppföljning
Vi tar del av Skånetrafikens nya avtalsförvaltningsmodell där uppföljningsprocessen ingår som en integrerad del. Något som lett till en ny systematik i uppföljningsarbetet. Modellen har olika prioriteringsnivåer för uppföljning och utveckling liksom nya verktyg och systemstöd. Vi får också veta mer om hur Skånetrafiken arbetar för att skapa förståelse för hur viktig avtalsuppföljning är för att nå verksamhetsmålen.
Alicia Kronqvist är uppföljningschef och Amar Madzarevic avtalsansvarig inom affärsområde buss på Skånetrafiken.
Vad krävs för att prioritera avtalsuppföljning?
Vad är det som gör att arbetet med att förvalta avtal, följa upp och utvärdera dem inte prioriteras och vad krävs för att åtgärda bristerna?
De här frågorna undersöks i en studie som också presenterar en checklista för att syna den egna verksamheten med förslag till förbättringar. I diskussionspass och gruppövningar utgår vi från era utmaningar i arbetet med avtalsuppföljning.
Evin Aslan, upphandlare, Landskrona stad och Natalie Seyoum, upphandlare Simrishamns kommun.
Uppföljning med spendanalys
Spendanalyser är grunden för strategiskt inköpsarbete och en förutsättning för att få kontroll över organisationens inköp. Med spenden som utgångspunkt skapas en god överblick över var du bör göra uppföljningar och vilka leverantörer du bör prioritera.
Anders Carnbro går igenom hur spendanalys och avtalsuppföljning hör ihop. Han är konsult med lång erfarenhet av inköp och upphandling i såväl privat som offentlig sektor.
Träffar under 2021
Prisjusteringar under löpande avtal
Under pandemin har många leverantörer haft svårt att hålla vad de lovat och om de lyckats så har de ofta begärt prisjusteringar utöver vad som överenskommits i avtalet. Så hur hanterar man avtalsförändringar som rör prisjusteringar under löpande avtal – oavsett om där finns prisjusteringsklausul eller inte? Även under mer normala förhållanden kan fasta priser i vissa branscher vara knepiga att hålla. Men hur stora prisökningar kan vara rimliga och vilka metoder för prisjusteringar finns att tillgå?
Per Werling, upphandingsjurist, e-Avrop.
Uppföljning av hållbarhetskrav
I Huddinge kommun används en matris som underlättar och skapar struktur när sociala och miljömässiga hållbarhetskrav ska följas upp. Den används praktiskt i uppföljningsarbetet. Vilket tydliggör uppföljningsarbetet och skapar förutsättningar för att de hållbarhetskrav som ställts också möts.
Lena Mårdh, Upphandling Södertörn och Huddinge.
Skadestånd och formulering av villkor
Vi fick en genomgång av vad som gäller för viten och skadestånd och reglering av påföljder. Allt för en tydlig och transparent påföljdsreglering.
Per-Ola Bergqvist, advokat, Foyen Advokatfirma.
Uppföljning av arbetsrättsliga villkor
Johan Davidsson och Helena Leth Sagvall berättade om hur de arbetar med uppföljning av arbetsrättsliga villkor. Nätverket fick ta del av hur du rent praktiskt går till väga när du följer upp arbetsrättsliga villkor, vilka svårigheter du kan stöta på och hur du hanterar dem. Vi diskuterade vilka rättigheter upphandlande myndighet har med hänsyn till LOU och GDPR men också vilka svårigheter som finns i praktiken när vi gör vår uppföljning.
Johan Davidsson och Helena Leth Sagvall , Göteborgs stad.
Från avtal till avtal
Eleonor Ericzzon arbetar som avtalscontroller i Örebro kommun. De har kommit relativt långt i att utforma rutiner och en organisation kring avtalsuppföljning. Hon delade med sig av tips, trix och sin erfarenhet. Vad innebär en avvikelse och har alla samma förståelse och insikt om detta? Vilka avvikelser är vanligast och hur se de ut i olika avtal? Vi pratade om hur vi tar med oss händelser från en avtalsperiod in i kommande upphandling. Sist men inte minst konkreta och praktiska exempel på hur man kan följa upp avtal där man har flera olika och ibland många beställare. Det kan vara kommungemensamma avtal eller avtal samordnade med andra organisationer/kommuner.
Eleonor Ericzzon, avtalscontroller, Örebro kommun
Hur en uppföljningsmodell kan se ut
Emma och Robin som arbetar som strategiska inköpare på SVT beskrev under denna nätverksträff i detalj resan med att implementera en leverantörsstyrningsmodell från idé till nuvarande läge. På ett konkret sätt förklarade de hur de kategoriserar leverantörer samt hur de hanterar utmaningen med att hålla ordning på hundratals avtalsleverantörer i en föränderlig organisation. Emma och Robin berättade också om vilka vinster de hittills uppnått och vilka reaktioner och synpunkter deras egen organisation och leverantörer har haft på modellen.
Emma Coan, Robin Holmquist, strategiska inköpare, SVT.
Kontakta oss
Har du frågor om våra nätverk är du välkommen att kontakta oss på bokning@upphandling24.se.