Ett nätverk där it-upphandlare kan mötas, diskutera och lära av varandra. Varje nätverksträff gör en djupdykning inom ett specifikt område där du får möjlighet att lära av experter, ta del av lyckade projekt och diskutera med kollegor från hela Sverige. Exempel på områden är kvalitet och utvärderingsmodeller, inlåsningseffekter, hantering av säkerhet och specifik juridik som rör it-upphandling.
Bli medlem i nätverket
Varmt välkommen att bli medlem i nätverket it-upphandlare. Vi blandar föreläsningar med diskussioner och du är själv med och påverkar vilka ämnen och föreläsare vi tar upp på träffarna.
- 6 träffar per år
- Varje träff är ca 2,5 h lång, vanligtvis kl. 13.00-15.30
- Du deltar digitalt på distans
- Max 50 medlemmar
- Medlemsavgiften är 6 950 kr ex moms för 2024
Våra bokningsvillkor hittar du här.
PSST! Vill du testa nätverket innan du bokar? Då finns det möjlighet att vara med på nästa träff i mån av plats. Kontakta maria@upphandling24.se för bokning av prova på-träff.
HÖSTERBJUDANDE
Just nu har vi ett extra bra erbjudande att lysa upp höstmörkret med.
Du får höstens två sista träffar för endast 1000 kr!
Ordinarie pris för medlemskap under 2024 är 6 950 kr ex moms. Ditt pris blir 1 000 kr ex moms.
Erbjudandet gäller nybokningar och i mån av plats, samt längst till den 17 oktober 2024.
Nästa träff är den 17 oktober 2024, kl 13.00-15.30
Dilemman och möjliga lösningar
Under den här träffen kommer vi att utgå från olika dilemman som ni som IT-upphandlare ställs inför.
Vi drar nytta av den kompetens som finns i nätverket för att i mindre grupper dela med oss av problem, utmaningar och dilemman och med hjälp av samlad erfarenhet diskutera möjliga utvägar och lösningar.
Preliminära datum 2024
13 februari – eftermiddag
6 mars – eftermiddag
28 maj – eftermiddag
12 september – eftermiddag
17 oktober – eftermiddag
18 december
Preliminärt program 2024
Vid varje träff läggs stort fokus på diskussioner och erfarenhetsutbyten men vi har också stöttning av föreläsare – oftast med lång praktisk erfarenhet – inom olika områden. Innehållet i träffarna anpassas utifrån medlemmarnas önskemål och kan därför komma att ändras:
- Ny rättspraxis – tolkning och praktik
- Kravställning för en okänd framtid
- Organisera för avtalsuppföljning
- Dialog och förhandlat förfarande
- Upphandla funktionsbaserade tjänster
- Konkurrenspräglad dialog
- Öppen källkod, hur och varför
- Innovationsupphandling och innovationspartnerskap
- Från upphandling till affär
- Utvärderingsmodeller
Samarbetspartner
Tidigare träffar under 2024
Uppföljning – sanning med konsekvenser
Under den här träffen får vi konkreta råd och idéer med rutiner och struktur för avtalsuppföljning inom IT-området. Hur du kan prioritera vad som ska följas upp och hur men också tänka till kring bland annat viten. Vi får ta del av erfarenheter från Statens inköpscentrals uppföljningsgrupp med tips på enkla insatser som ger effekt och praktiska exempel på vad uppföljning inom områden som hållbarhet, informationssäkerhet och försörjningstrygghet kan ge för resultat.
Gabriella Sydow, gruppledare för uppföljningsgruppen, Statens inköpscentral, Kammarkollegiet.
Cybersäkerhet och NIS 2
Under den här träffen kommer vi att djupdyka i vad NIS 2-direktivet kan innebära för er som IT-upphandlare. Vi ser till utmaningar och ansvar men kommer också att diskutera strategier och processer kopplade till direktivet liksom behovet av utbildning och rapportering. Vi avser även att fortsätta diskussionen kring AI men denna gång med särskilt fokus på risker och säkerhetstänk. Under senare tid har vi nämligen sett hur AI används i kriminell verksamhet, särskilt i cybersäkerhetsrelaterade brott.
Vår partner i nätverket, B3 Upphandling, håller i träffen med experten på IT-upphandling Sofia Forsman Ekman, nu tillsammans med Bahare Gazani, jurist med inriktning på regelefterlevnad och särskilt insatt i NIS/NIS2, GDPR, ePrivacy och DORA
Kravinsamling utifrån beställarens behov
Att förstå vad verksamheten faktiskt behöver inför en IT-upphandling är inte helt lätt. Att sedan formulera kraven så att detta också blir tydligt för presumtiva leverantörer utan att låsa fast sig i lösningar som snabbt blir gamla är nästa utmaning. Under den här träffen går vi igenom vilka förutsättningar som krävs för en lyckad kravinsamling och djupdyker i några användbara metoder. Vi tittar på egenskaperna hos olika typer av krav och funderar kring lämpliga formuleringar.
Andreas Fransson, IT-konsult i sitt eget bolag med kvalitetssäkring inom IT som specialitet och drygt 20 års erfarenhet av kravinsamling
AI – hot eller möjlighet?
Det enda vi kan vara säkra på är att AI är här för att stanna. Så frågan är hur vi som IT-upphandlare kan arbeta med (eller mot) AI. Att verktyget rymmer enorm potential står helt klart. Vissa arbetsmoment kommer att effektiviseras och AI kan öppna upp för helt nya möjligheter. Samtidigt måste vi vara medvetna om riskerna och ta vissa farhågor på allvar. Under den här träffen diskuterar vi möjligheter, utmaningar och risker med AI. Men också hur vi kan tänka kring en ansvarsfull och etisk användning av AI-teknologin för att säkerställa att den används på ett sätt som gynnar människor och samhället som helhet.
Vår partner i nätverket – B3 Upphandling – med experterna på IT-upphandling Sofia Forsman Ekman och Ludvig Prebner håller i träffen.
Träffar under 2023
Hantera sekretess i IT-upphandlingar
Vissa bestämmelser i offentlighets- och sekretesslagen medför att en del uppgifter kan komma att omfattas av sekretess. Vilka uppgifter som kan vara sekretessbelagda kan skilja sig åt beroende på situation och förutsättningar i anbudsutformning. Under den här träffen går vi igenom hur du kan tänka när det kommer till sekretess för IT-upphandlingar vid en- respektive tvåstegsförfaranden. Vi tar del av hur man kan arbeta proaktivt med sekretesshantering inför en upphandling och fram till tilldelningsbeslut, vad du som upphandlare kan förbereda och hur sekretesshanteringen går till rent praktiskt. Vi tar också upp några rättsfall och exempel utifrån praxis som visar hur hantering av sekretess i en IT-upphandling kan komma att påverkas.
Vår partner i nätverket – B3 Upphandling – med experterna på IT-upphandling Sofia Forsman Ekman och Ludvig Prebner håller i träffen.
Hållbar certifiering med krav och uppföljning
IT-produkter certifierade enligt TCO Certified uppfyller kriterier som driver socialt och miljömässigt ansvar under hela produktens livscykel. Att samtliga kriterier verifieras av oberoende part underlättar också kravställning och uppföljning. Under den här träffen får vi veta mer om kriterierna för olika produktgrupper. Men också hur TCO Certified konkret går tillväga för att följa upp och säkerställa att certifierade produkter lever upp till de krav som ställs under hela livscykeln. Vi får även tips på lämpliga formuleringar för förfrågningsunderlag och avtalskriterier för en IT-upphandling som driver hållbar utveckling.
Annika Overödder, expert på hållbar IT-upphandling på TCO Development
Referenser vid IT-upphandling – hur gör man?
Hur kan man arbeta på ett strategiskt sätt med referenser och hur ska man välja när det kommer till referenser vid selektering och/eller utvärdering? Hur går referenstagningen till, vilka förutsättningar krävs och hur kan man säkerställa sekretess? Utifrån rättsfall och konkreta exempel guidas vi i hur kravet på referenser kan hanteras vid IT-upphandlingar. Vår partner i nätverket – B3 Upphandling – med experterna på IT-upphandling Sofia Forsman Ekman och Ludvig Prebner håller i träffen.
Säkerhetsskyddad upphandling
Om er IT-upphandling omfattas av säkerhetsskyddslagen – nu eller i framtiden – är det en hel del aspekter att ta med i planeringen. Vi går igenom hur er organisation och olika delar i processen påverkas, vilka i er verksamhet som bör vara med i upphandlingen och hur tidsplaneringen bör se ut för en säkerhetsskyddad upphandling. Vi går också igenom nya regler för säkerhetsskyddsprövning och lämplighetsbedömning.
Viktor Robertson, advokat vid advokatfirman KahnPedersen, specialiserad på SUA-upphandlingar.
Dialog och utbyte av information – hur blir vi bättre?
Syftet med dialog handlar oftast om att som beställare lära mer om det som ska upphandlas men också om att förstå hur anbudsgivarnas kapacitet och begränsningar ser ut. Men när, var och hur finns det här utrymmet för dialog och hur blir utbytet av information effektivt och resultatinriktat?
Under den här träffen fokuserar vi på olika möjligheter till dialog och informationsutbyte med anbudsgivare i olika former av upphandlingsförfaranden och under olika skeden. Från RFI genom förhandlingar och till utvärderingsmetoder.
Vår partner i nätverket – B3 Upphandling – med experterna på IT-upphandling Sofia Forsman Ekman och Ludvig Prebner håller i träffen.
Lyckas med upphandling av innovativ teknik
När Nacka skulle hitta en partner som kunde utveckla och automatisera olika processer i kommunen utifrån en robotplattform förberedde man sig noga. Robotiseringspartnern upphandlades genom förhandlat förfarande där gediget förarbete, tydligt formulerade krav och utvärdering baserade på fallbeskrivningar gav goda resultat. Träffen bjuder på lärdomar av att upphandla ny teknik i ständig utveckling där leveransen är komplex.
Vi tar del av upphandlingsprocess, implementering och erfarenheter av fyra års samarbete med en RPA-utvecklare.
Gästföreläsare: Brita Rösblad, digitaliseringschef på Nacka kommun
Träffar under 2022
IT-säkerhet och cyberattacker
Säkerhetsläget i världen är osäkert och erfarenheterna från IT-attacken mot bland annat Coop och Kalix kommun under förra året har medfört en oro samt förståelse för systemens sårbarhet. Under träffen diskuterar vi hur säkerhetsfrågor kan påverka avtal. Hur hanterar vi dessa risker när en upphandling redan genomförts och samtidigt konstaterar att delar behöver kompletteras? Vi redogör också närmare kring vad som är viktigt att tänka på inför nya upphandlingar.
Sofia Ekman och Ludvig Prebner från B3 Upphandling lotsar oss genom övningar och diskussioner.
Våga vässa hållbarhetskraven
Att ställa hållbarhetskrav vid upphandling av IT-lösningar är ett kraftfullt verktyg för att påverka IT-branschen i en mer hållbar riktning. Men hur kan vi få syn på hur långt har branschen kommit med sociala och miljömässiga hållbarhetskrav och hur fungerar uppföljningen? Vi tar del av en kravguide som kan stötta och inspirera upphandlare i att driva arbetet med att våga ställa vassare – och mer effektiva – hållbarhetskrav.
Camilla Cederquist är hållbarhetsspecialist på Atea och ansvarig för initiativet med Atea Sustainability Focus
Skarpt läge för etablering
När nya tjänster och system väl ska implementeras är det en del att tänka på. Vi går igenom vad som behöver vara på plats med roller, samverkan, avtalstider, etableringsklausuler, vitesförutsättningar, betalningspunkter, krav på tester och vad som gäller vid överlämnandet.
Sofia Ekman och Ludvig Prebner från B3 Upphandling lotsar oss genom övningar och diskussioner.
Säkra upphandlingen med KLASSA
KLASSA är ett självskattningsverktyg som ägs av SKR och som används för att fastställa säkerhetsnivåer i verksamhetssystem och datalagring. Verktyget stöttar arbetet med att ta fram handlingsplaner samt lista säkerhetskrav som ska uppfyllas av systemleverantören och ingå i avtalen vid upphandlingar. Vi går igenom hur KLASSA fungerar i den allra senaste versionen som nu är tillgänglig för kommuner, regioner, kommunala bolag och statliga myndigheter.
Per-Johan Gelotte är IT-arkitekt vid Lidingö stad, ansvarig för IT-säkerheten och delaktig i informationssäkerhetsarbetet vid Lidingö stad. Per-Johan har – tillsammans med sin tidigare kollega Björn Söderlund – varit med i arbetet med att ta fram KLASSA.
IT-driftsutredning och PuB-avtal
IT-driftsutredningen slår fast vilka möjligheterna är att lägga ut IT-drift till privata leverantörer och ser över möjligheten att samordna statlig IT-drift. Vi går igenom utredningens förslag och dess konsekvenser. Vi kommer också att gå igenom när och varför vi behöver upprätta personuppgiftsbiträdesavtal.
Sofia Ekman och Ludvig Prebner från B3 Upphandling lotsar oss genom övningar och diskussioner.
Kravställ tillgänglighet
Offentliga digitala tjänster ska vara tillgängliga för alla oavsett funktionsvariation. Ett flertal lagar reglerar den här tillgängligheten och enligt LOU gäller det för upphandling av såväl externa som interna IT-produkter och tjänster. Vi går igenom regelverket samt olika stöd i arbetet med att kravställa digital tillgänglighet och diskuterar metoder för utvärdering av olika lösningar.
Erik Jansson, UX-designer, tillgänglighetsexpert, Statens tjänstepensionsverk
Träffar under 2021
Vad är en adekvat skyddsnivå och vad betyder det vid upphandlingar?
Med utgångspunkt i effekterna av Schrems ll rörande överföring av personuppgifter diskuterar vi vad begreppet adekvat skyddsnivå innebär och kan betyda för kravställningar vid upphandlingar. Vi utgår till stor del från Europeiska dataskyddsstyrelsens (EDPB:s) rekommendationer när Sofia Ekman och Ludvig Prebner från B3 Consulting lotsar oss genom övningar och diskussioner.
Så fångar du in kraven
Hur tar man reda på vilka krav och behov organisationen har vid upphandling av IT-system? Vilka förutsättningar krävs för att kunna samla in korrekta och kompletta krav? Tillsammans med Andreas Fransson från ADDQ Consulting fick vi veta mer om kravanalys och olika metoders för- och nackdelar när det kommer till att samla in och dokumentera krav
IT-avtal och molntjänster
Avtal som används för olika typer av IT-tjänster, dess viktigaste regleringar och några potentiella fallgropar. Även konsekvenserna för offentlig sektor av den senaste rättstillämpningen kring molntjänster. Hur kan molntjänster användas av offentlig sektor med hänsyn till Schrems II, GDPR, säkerhetsskyddad upphandling samt offentlighets- och sekretesslagen?
Daniel Lundqvist, Advokatfirman Kahn Pedersen.
Genomförande av en it–upphandling (avgränsning, beskrivning av uppdraget, kravställning/kriterier/avtal)
Vilka är fällorna och vad är best practice? Är ska-kravet verkligen ett krav eller egentligen ett avtalsvillkor? Är avgränsningen och beskrivningen av uppdraget tillräckligt väl formulerad eller går det att köpa lite vad som helst inom ramen för avtalet? På denna träffa riktar vi fokus på genomförandet av upphandlingen och hur man gör det på bästa sätt.
Sofia Ekman och Ludvig Prebner, B3 Consulting
Erfarenheter av konkurrenspräglad dialog
Vi diskuterade erfarenheter av att upphandla IT i konkurrenspräglad dialog.
Richard Bau, IT-upphandlare Malmö Stad
Offentlig sektor och molntjänster, informationssäkerhet
Regeringens utredning om samordnad statlig it-drift redovisas hösten 2021. Nätverksträffen riktar fullt fokus på utredningen och vilka problem och möjligheter detta innebär för offentlig sektor. Ingen nätverksträff om molntjänster är dock komplett utan en rejäl dos informationssäkerhet.
Genomförande av en it–upphandling (avgränsning, beskrivning av uppdraget, kravställning/kriterier/avtal)
Vilka är fällorna och vad är best practice? Är ska-kravet verkligen ett krav eller egentligen ett avtalsvillkor? Är avgränsningen och beskrivningen av uppdraget tillräckligt väl formulerad eller går det att köpa lite vad som helst inom ramen för avtalet? På denna träffa riktar vi fokus på genomförandet av upphandlingen och hur man gör det på bästa sätt.
Sofia Ekman och Ludvig Prebner, B3 Consulting
Kontakta oss
Har du frågor om våra nätverk är du välkommen att kontakta oss på bokning@upphandling24.se.