Fråga: Vad är framgångsfaktorn hos dom som lyckats med att “göra” upphandling och inköp till en strategiskt viktig fråga?
Svar: Generellt skulle jag säga att dom har lyckats har fått gehör hos sin ledning, antingen hos den egna ledningsorganisation typ kommunledningen eller hos de förtroendevalda. Att nyckelpersoner har förstått hur stora möjligheter som finns i en effektiv och ändamålsenlig hantering av organisationens inköp. Ofta beror framgången på att det finns en eldsjäl bakom, såsom en inköp- eller upphandlingschef eller driven upphandlare som lyckats nå inte bara fram utan också in i nyckelpersoner i organisationen.
Ett viktigt första steg är att göra inköpsprocessen mätbar så att man kan peka på fakta i dialogen med beslutsfattarna. Såsom ett bra spendverktyg eller annan tillgänglig bra data. Inköp är komplext och påverkar och påverkas av så mycket att det kan vara en utmaning att prata om och beskriva, då har man god hjälp av nyckeltal som gör det enklare för mottagaren att förstå just kraften och möjligheterna.