Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Nätverk | Upphandlare

Bli en vassare upphandlare och utvecklas i din yrkesroll. Lär av experter och kollegor i Upphandling24:s digitala nätverk och bli bättre på hela upphandlingsprocessens många utmaningar.

I nätverket för upphandlare utgår vi från deltagarnas önskemål när vi bjuder in experter inom olika områden. Träffarna kan exempelvis handla om organisatoriska utmaningar med roller och ansvarsfördelning samt behovsanalys, marknadsdialog, kravställning, utvärderingsmodeller och uppföljning. Dessutom ser vi till att uppdatera oss om nyheter och förändringar i de regelverk som styr upphandlingsprocessen.

Varje träff innehåller föreläsning med tid till frågor samt diskussioner och övningar i mindre grupper. Stort fokus läggs på möjligheten att utbyta erfarenheter med kollegor, nätverka och inspireras av hur andra organisationer arbetar.


PRAKTISK INFORMATION

Varmt välkommen till nätverket för Upphandlare. Vi blandar föreläsningar med diskussioner och du är själv med och påverkar vilka ämnen och föreläsare vi tar upp på träffarna.

  • 6 träffar per år
  • Varje träff är ca 2,5 h lång, vanligtvis kl. 13.00-15.30
  • Du deltar digitalt på distans
  • Max 50 medlemmar
  • Medlemsavgiften är 6 950 kr ex moms/år

Våra bokningsvillkor hittar du här.

PSST! Vill du testa nätverket innan du bokar? Då finns det möjlighet att vara med på nästa träff i mån av plats. Kontakta maria@upphandling24.se för bokning av prova på-träff.


Nästa träff är den 18 april 2023, kl 13.00-15.30

Bokslut för bättre organisation och avtalsuppföljning
Sedan fem år tillbaka genomför upphandlingsenheten vid Halmstads Energi och Miljö AB årligen särskilt inköpsbokslut. Det synliggör utmaningar och förbättringsåtgärder för organisationen som sedan kan ligga till grund för beslut som fattas. Boksluten har bland annat lett till en stärkt inköpsorganisation med tydlig struktur, nya verktyg och bättre kontroll för en förenklad avtalsuppföljning.
Nathalie Rapp, chef för upphandlings- och inköpsavdelningen vid Halmstads Energi och Miljö AB.


Preliminära datum 2023

9 februari
18 april
31 maj
7 september
24 oktober
14 december


Preliminärt program 2023

Här nedan är exempel på ämnen vi planerar att ta upp i nätverket. Men vi anpassar oss efter de ämnen som du som medlem föredrar. Vi utgår oftast från konkreta exempel och det kommer att finnas tid för frågor i såväl storgrupp som diskussioner/övningar i mindre grupper.

  • Organisera för upphandling. Rutiner, roller och ansvarsområden.
  • Nyheter och förändringar i lagstiftning och regelverk.
  • Upphandling som utesluter oseriösa leverantörer. Vägledning och verktyg.
  • Upphandla hållbart. Kriterier, kravställning och rutiner.
  • Dialog före, under och efter upphandlingen. Vad gäller?
  • Viten och skadestånd. Vad gäller vid reglering av påföljder.
  • Innovationsupphandling och funktionsupphandling. Vad är skillnaden och när är de olika modellerna lämpliga?
  • Tilldelningskriterier och utvärderingsmodeller.
  • Säkerhetsskyddad upphandling. När, hur och varför?
  • Strukturera för avtalsuppföljning. System, rutiner och kompetens.
  • Förfrågningsunderlag som inte kan misstolkas
  • Vad är force majeure och när kan klausulen tillämpas?
  • Onormalt låga anbud. Hur avgörs det och vad gör man vid misstanke?
  • Ramavtal och kontrakt, vad är skillnaden och hur ändrar man i respektive avtal?
  • Spendanalys. Hur och varför?
  • Direktupphandling. När och hur?

Tidigare träffar 2023

Krav och kontroll som stoppar oseriösa leverantörer
Det finns stöd att få för upphandlare som vill ställa relevanta krav och genomföra kontroller som identifierar misstänkta anbud. Under vår första träff tar vi del av Ekobrottsmyndighetens vägledning med checklista. Vi börjar med en riskanalys av brottslighet och osund konkurrens i olika branscher för att guidas genom förslag på lämpliga kontroller och hur de kopplas till krav som bör ställas i upphandlingen.
Gott om tid finns för frågor och diskussion samt övning med konkreta fall i mindre grupper. 
Miia Vuolama är brottsförebyggande specialist på Ekobrottsmyndigheten och har bland annat arbetat med att förebygga ekonomisk brottslighet inom upphandling vid Göteborgs stad.


PROVA PÅ-TRÄFF 22 sep 2022

Prisjusteringar och ändringar i avtal – hur flexibel kan du vara?
Pandemi och krig har radikalt ändrat förutsättningarna för upphandling. Höjda drivmedelspriser, varubrist och sanktioner kräver andra förhållningssätt till nya och redan ingångna avtal. När prisjusteringar och ändrade avtalsvillkor blivit vardag gäller det att ha en strategi för att snabbt kunna möta förändringar nu och i framtiden. Under nätverksträffen reder vi ut begreppen och går igenom vad du kan, bör och får göra gällande ändring av pris och andra villkor. Föreläsningen varvas med gruppövningar och diskussioner där vi utgår från konkreta fall, utbyter erfarenheter och funderar över hur nya avtal kan skrivas för att möta beställarnas behov i en föränderlig värld.
Sara-Li Olovsson och Erik Edström driver Upp Advokatbyrå. Sara-Li är advokat och har, liksom Erik, varit bolagsjurist på Adda. Erik Edström har de senaste tre åren varit upphandlingschef på Adda Inköpscentral.


KONTAKTA OSS

Har du frågor om våra nätverk är du välkommen att kontakta oss på bokning@upphandling24.se.

Bli medlem här!

Anmälan Nätverket Upphandlare 2023
Finns organisationen i listan nedan har vi alla uppgifter för att skicka en e-faktura. Saknas den i listan? Växla knappen nedan till Nej.
Finns organisationen i listan nedan?
Kreditkortstransaktionerna hanteras via Stripe. Dina kreditkortsuppgifter lagras inte av Inköpsrådet. Överföringen är krypterad.
Sending


Eva Selin
Moderator för nätverken
eva@upphandling24.se

Har du frågor kring ämnen, föreläsare eller upplägg är du välkommen att kontakta mig. Jag vill gärna få in dina önskemål när det gäller innehåll och utformning för att kunna göra träffarna så givande som möjligt.


Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »