Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj

När får en säkerhetsskyddad upphandling ske – och vad är ett säkerhetsskyddsavtal (SUA)? Kraven på säkerhet har ökat de senaste åren och det blir allt viktigare att som upphandlare känna till relevanta regelverk.

Anmäl dig här
Se innehåll

Sedan den nya säkerhetsskyddslagen trädde i kraft 2019 har kraven på att ingå säkerhetsskyddsavtal i offentliga upphandlingar ökat och förtydligats. I samband med att det säkerhetspolitiska läget försämras uppstår ett ökat behov av säkerhetsskydd, och av att säkerställa att de leverantörer som avtal tecknas med är pålitliga.

Samtidigt har de verksamhetsmässiga riskerna med att göra fel ökat, särskilt i samband med att de nya sanktionerna i säkerhetsskyddslagen trätt i kraft. Dessa innebär att en upphandlande organisation kan bli tvungen att betala sanktionsavgifter om säkerhetsskyddsavtal inte tecknats när det krävts.

Men vad är då ett säkerhetsskyddsavtal, och när måste det ingås? Vad innebär den utökade skyldigheten att ingå säkerhetsskyddsavtal även i samarbetssituationer, och när ska ett säkerhetsskyddsavtal lämpligen ingås i en upphandling? Och vad är egentligen säkerhetsskyddslagen?

Dessa frågor kommer att besvaras under vår heldagsutbildning i säkerhetsskyddad upphandling. Under kursen varvas teoretiska moment med praktiska exempel.

Innehåll

  • Grundläggande om säkerhetsskyddslagen och kraven på att ingå säkerhetsskyddsavtal
  • Att genomföra en säkerhetsskyddad upphandling i praktiken
  • Vad ska ett säkerhetsskyddsavtal innehålla?
  • Vad kan hända om det blir fel?

Kursledare

Vår kursledare Viktor Robertson är advokat och senior specialist på Advokatfirman Kahn Pedersen. Förutom att ha lång erfarenhet av upphandlingsfrågor är Viktor specialiserad på frågor som rör säkerhetsskyddslagstiftningen och annan juridisk informationssäkerhet. Viktor har bland annat ansvarat för framtagande av en metod för att avgöra om en verksamhet bedriver säkerhetskänslig verksamhet. Han är även expert hos en av de ledande rättsinformationstjänsterna för säkerhetsskyddsjuridik, där han löpande skriver artiklar och analyser med fokus på frågor som rör säkerhetsskydd.


Målgrupp

Kursen riktar sig till dig som arbetar som upphandlare med erfarenhet av upphandlingsarbete och har liten eller ingen erfarenhet av att använda säkerhetsskyddad upphandling. Det är en fördel att även ta med den som är säkerhetsskyddsansvariga hos er.


Praktisk information

Datum: 14 maj
Tid: kl. 8.45-16.00 (registrering från kl. 8.15, inloggning från kl. 8.30)
Plats: Utbildningen ges endast på distans vid detta tillfälle

Pris: 6 950 kr ex moms t.o.m. 14 april, därefter 7 950 kr ex moms

Våra bokningsvillkor hittar du här.


Program

Kursen är en intensiv endagskurs. Den består av föreläsningar varvade med diskussioner och interaktiva presentationer. Det finns flera möjligheter till erfarenhetsutbyte mellan deltagarna under dagen.

08.15/8.30 Registreringsfika/Inloggning
08.45 Presentation av deltagare
09.00 Föreläsningar inkl. kortare paus (bensträckare)
11.30 Lunchpaus
12.30 Föreläsningar
14.00 Eftermiddagspaus för fika
14.30 Föreläsningar
16.00 Avslutning av dagen

Efter genomförd utbildning erhåller du Upphandling24:s diplom.

 

Boka din plats här!

Anmälan 14 maj 2025 Säkerhetsskyddad upphandling
Önskar deltaga på: *
Finns organisationen i listan nedan har vi alla uppgifter för att skicka en e-faktura. Saknas den i listan? Växla knappen nedan till Nej.
Finns organisationen i listan nedan?
Kreditkortstransaktionerna hanteras via Stripe. Dina kreditkortsuppgifter lagras inte av Upphandling24. Överföringen är krypterad.
Sending

Problem vid anmälan?
Testa att använda en annan webbläsare, Chrome brukar fungera bäst. Eller skicka in dina uppgifter till bokning@upphandling24.se så hjälper vi dig med anmälan.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »