Strategisk Upphandlare till Verksamhetsstöd i Stockholm

Avdelningen för verksamhetsstöd (VS) är Försäkringskassans försäkrings-, organisations- och utvecklingsstöd. VS stödjer verksamheten för att tillsammans nå Försäkringskassans mål. VS levererar tjänster och stöd inom bl.a. HR, kontorsservice, lokalförsörjning, upphandling, ekonomiadministration, skanning, arkiv, processer, produktionsstyrning, generellt handläggningsstöd, hållbarhet, behörigheter och säkerhet. VS levererar vissa tjänster även till andra myndigheter. Avdelningen har ca 670 medarbetare på 59 orter över hela landet.

Försäkringskassans upphandlingsorganisation finns i Stockholm, Sundsvall, Arvidsjaur, Östersund och Umeå. Inom upphandlingsenheten arbetar 19 personer. Upphandlingsarbetet bedrivs i tre team: Team IT, Team fastighet samt Team tjänster. Upphandlingsenheten genomför upphandlingar och avrop för hela Försäkringskassan. Även ansvaret för elektronisk handel och travel management tillhör Upphandlingsenheten.

Upphandlingsenheten arbetar under 2018 med utveckling av verksamheten och du har i denna roll möjlighet att bidra till vårt spännande arbete i att ytterligare utveckla verksamheten.


Arbetsuppgifter
Du deltar i kvalificerade förstudier/omvärldsanalyser och genomför självständigt eller i grupp upphandlingar, uppföljningar samt avrop som innebär en förnyad konkurrensutsättning. Arbetet sker i enlighet med gällande processer.

I arbetet ingår även att driva eller delta i projekt, vara rådgivare och utbildare gällande upphandlingsområdet. Du medverkar och genomför externa aktiviteter såsom leverantörsträffar och referensgruppsmöten. Då enheten och Försäkringskassan finns på flera platser runt om i landet sker mycket av kommunikationen via Skype.

Vi söker dig som

  • har högskoleexamen med ekonomisk eller juridisk inriktning eller andra kvalifikationer som bedöms likvärdig
  • har några års erfarenheter av praktiskt inköps-/upphandlingsarbete eller motsvarande
  • har goda kunskaper inom upphandlings- och inköpsområdet och av LOU (Lagen om Offentligt Upphandling)
  • agerar proaktivt på eget initiativ och tar ansvar för resultat
  • är serviceinriktad och van att arbeta med kunden i fokus
  • är strukturerad, har gott omdöme och har en god analytisk förmåga
  • har förmåga att på ett självständigt sätt arbeta konsultativt samt skapa kontakt och förtroende
  • har god kommunikativ förmåga med mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska

Det är meriterande om du har

  • goda kunskaper i upphandlingsverktyget TendSign
  • goda kunskaper om e-handel och e-handelssystemet Visma Proceedo
  • erfarenhet av att upphandla tjänster
  • praktisk erfarenhet av projektledning och processinriktat arbete.
  • erfarenhet av förhandling, uppföljning av avtal/upphandlingar och strategiskt arbete med upphandlings-/inköpsfrågor.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.


Övrigt
Anställningen är tillsvidare, heltid, med tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor kan förekomma i tjänsten. Placering för tjänsten är Försäkringskassans Upphandlingsenhet i Stockholm. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll.


Kontakt
Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Anja 010- 111 48 25, HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen): Rebecca Svanedal, 010-111 37 53, Kontaktpersoner i fackliga frågor är för Saco-S Eva Bernegard, 010- 116 66 37, för Fackförbundet ST Charlotta Lamin, tfn 010-116 14 24 och för Seko Irre del Barba 010- 115 30 87.


Ansökan
Välkommen med din ansökan 28 mars 2018Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.