Upphandlare till Uppsala kommun

Är du nyfiken på hur det är att arbeta som upphandlare på Uppsala kommun? Nu har du chansen! Vi söker dig som drivs av att få ta stort eget ansvar och som har förmågan att se möjligheter i förändringar. Hos oss får du inte bara ett roligt jobb och trevliga kollegor och du får också möjlighet att göra skillnad för många människor. Sök idag och bli en central del av vårt viktiga arbete.

Uppsala är med sina över 235 000 invånare Sveriges fjärde största stad och kombinerar den stora stadens puls med den mindre stadens närhet och intimitet. Kommunen är bland Sveriges snabbast växande och ligger mycket bra geografiskt placerad med kort avstånd till Arlanda och endast 30 minuters pendlingsväg till Stockholm.

Uppsala kommun köper varor och tjänster för flera miljarder kronor varje år. Ett effektivt, affärsmässigt och strategiskt upphandlingsarbete är därför ett viktigt verktyg för att uppfylla kommunens mål och bidra till en ekonomisk, social och ekologisk hållbar utveckling. Vi på Avdelning Upphandling ansvarar för kommunens ramavtal samt objektsspecifika upphandlingar. Vi består idag av ca 70 medarbetare fördelat på två upphandlingsenheter samt en enhet för inköp och enheten för logistik.

Upphandlarna jobbar inom olika kategoriteam fördelade på två enheter: Enhet Fastighet och entreprenad består av 3 kategorier: Fastighet &  entreprenad och Fordon  & transport och livsmedel. Enhet Varor och tjänster består av 4 kategorier: IT och Tjänster och Varor, och Vård & omsorg.

Ditt uppdrag

I arbetet ingår att delta i planering och paketering av upphandlingsuppdrag och besluta om upphandlingsförfaranden. Det ingår även att aktivt delta i förbättringsarbetet gällande upphandlingsprocesser, ge råd och stöd i upphandlingstekniska och entreprenadjuridiska frågor samt upprätta kontrakt till berörda verksamheter.

I uppdraget ingår även att:

  • upphandla ramavtal
  • förhandla med leverantörer
  • bevaka ny lagstiftning
  • delta i leverantörsmöten

 

Din bakgrund

Vi söker dig som har högskoleutbildning eller KY/YH-utbildning inom inköp, ekonomi eller juridik, akademisk utbildning inom ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Har du dessutom utbildning inom LOU och LUFS och/eller utbildning inom projektledning så är det meriterande. Du har erfarenhet av inköpsarbete och gärna också erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation. Du behöver ha goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska samt goda kunskaper i Office-paketet. Det är meriterande om du har kunskaper om upphandling av konsulttjänster och/eller entreprenadupphandling.

Som person har du förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv samt tar ansvar och driver ditt arbete framåt för att nå resultat.
Du har en god pedagogisk förmåga och förståelse för människors olika förutsättningar att ta till sig kunskap och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Vi ser också att du är en serviceinriktad person som är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande.

Upplysningar

Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Linnéa Sundstedt, enhetschef – Fastighet och Entreprenad, 018-727 21 21
Manfred Romedal, enhetschef – Varor och Tjänster, 018-727 12 75

Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR/SACO Maria Persson, 018-727 24 24
Akavia Jonny Eliasson, 018-727 22 12
Sveriges ingenjörer Peter Nõu, 018-727 16 95
Vision Liselotte Ehn, 018-727 49 49

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 67 05

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation

Välkommen till kommunledningskontoret. Här jobbar du tillsammans med medarbetare på staber för kommunikation, HR, IT, ekonomi och fastighet samt avdelningarna kvalitet och planering, hållbarhet, trygghet, säkerhet och beredskap, kansli samt enheten för omvärld och ledningsstöd. På kommunledningskontoret ligger även organisationerna för näringsliv och destination samt gemensam service. Kommunledningskontoret är länken mellan våra förtroendevaldas beslut och kommunens alla verksamheter. Vårt uppdrag är bland annat att samordna och driva övergripande frågor inom demokrati, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se

Anställningsvillkor

Anställningsform: TillsvidareOmfattning: 100%Tillträde: Enligt överenskommelseLönebeskrivning: Enligt överenskommelse

Ansök senast: 14 augusti

Kontakt:
Linnéa Sundstedt, enhetschef – Fastighet och Entreprenad, 018-727 21 21
Manfred Romedal, enhetschef – Varor och Tjänster, 018-727 12 75

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *