Upphandlingschef till Orust kommun

Orust är västkustens största ö belägen cirka 6 mil norr om Göteborg. För oss står medborgarens behov och intressen i fokus och vi strävar alltid efter att leverera insatser av hög kvalitet utifrån perspektivet ”de vi är till för”. För detta krävs att vi har engagerade och kompetenta medarbetare som trivs med sitt jobb, vilket vår medarbetarundersökning visar att vi har. Orust kommun har de senaste åren varit högt placerade i flera utmärkelser så som den mest spännande arbetsgivaren inom offentlig förvaltning och bästa skolkommun. Välkommen till oss och ett meningsfullt arbete!

Brinner du för offentliga upphandlingar och inköp? Då kan det vara dig vi söker. Vår nuvarande upphandlingschef går vidare mot nya uppdrag och vi söker därför efter en ersättare.

Vi har en väl fungerande upphandlingsenhet som är en del av den centrala ekonomienheten. Vi har under de senaste åren genomgått en stor utvecklingsresa. Vi arbetar idag effektivt och digitalt med våra upphandlingar, avtal och inköp. Vi har hög avtalstrohet och erbjuder våra verksamheter mer än 750 olika avtal att handla från i vår avtalskatalog. Årligen genomförs ungefär 40 egna upphandlingar plus direktupphandlingar. Därtill samverkar vi med Göteborgs stads förvaltning för inköp och upphandling, kringkommunerna samt avropar från Statens och SKRs inköpscentraler. I början av 2021 infördes Proceedo som är vårt avtals-, inköps- och fakturahanteringssystem. Vi har sedan dess fortlöpande arbetat med att öka vår andel e-fakturor, digitala inköpsordrar och automatisera fakturahanteringen. Vi har en bra dialog med våra cirka 300 beställare och chefer.

Ekonomienheten är en av fem enheter inom sektor ledning och verksamhetsstöd. Enhetens ansvarsområde spänner över ett brett ekonomiskt spektra såsom ekonomisk planering, redovisning, budget och uppföljning, finansieringsfrågor och investeringar, strategisk lokalsamordning, analys och kvalitetsuppföljning, ekonomiadministration samt inköp och upphandling. Vi är ett kompetent gäng på 14 personer, varav en upphandlingschef och två upphandlare. Vi trivs tillsammans, har ett tätt samarbete och nära till skratt. Här arbetar både män och kvinnor i olika åldrar som ekonom, verksamhetscontroller, ekonomiadministratör, lokalstrateg och upphandlare.

Att arbeta i en mindre kommun är händelserikt, utmanande och utvecklande då du kommer att vara involverad i många olika områden. Välkommen med din ansökan!

Dina arbetsuppgifter

I rollen som upphandlingschef har du huvudansvaret för kommunens rutiner och processer för upphandling och inköp. Du samordnar och leder det strategiska arbetet med att utveckla kommunens upphandlings- och inköpsprocesser. I ditt chefsuppdrag stöttar du dina medarbetare i olika upphandlingsprojekt samtidigt som du självständigt driver dina egna upphandlingar och hanterar olika typer av samverkansavtal.

Tillsammans med medarbetarna strävar du efter att förstå verksamheternas behov och att kunna konkretisera dem i lösningar. Tillsammans med kollegorna på ekonomienheten stöttar vi våra beställare vid inköps- och avtalsfrågor. Du har ekonomi-, verksamhets-, personal- och arbetsmiljöansvar samt leder och fördelar det dagliga arbetet i arbetsgruppen. Arbetsgruppen består för närvarande av två upphandlare. Du ingår i nätverk med andra upphandlingschefer och upphandlare och rapporterar till ekonomichef. Du förväntas hantera överprövningar samt bistå med rådgivning till verksamheterna i avtals- och inköpsfrågor.

Om dig

Vi söker dig som har högskole- eller yrkeshögskoleutbildning med relevant inriktning eller erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig. Du har flera års erfarenheter av arbete med offentliga upphandlingar och inköp. Du har kunskap om och erfarenhet av lagen om offentlig upphandling samt juridisk erfarenhet gärna entreprenadjuridik. Det är meriterande om du har ledarerfarenhet, drivit stora projekt samt erfarenhet från offentlig verksamhet och elektronisk handel.

Det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Då detta är ett uppdrag som består av en mängd olika kontakter såväl internt som externt så förutsätts du ha de egenskaper som detta kräver. Vi kommer därför att fästa stor vikt vid att du har ett gott bemötande, en pedagogisk framtoning och förmågan att växla mellan en hög grad av samarbete till självständigt arbete. För att trivas i rollen tror vi också att du är van vid att hitta lösningar på uppkomna problem, affärsmässigt förhållningssätt och ser möjligheter i förändringar. Du är strukturerad, strategisk samt har ett helhetsperspektiv. För dig är det en självklarhet att motivera och inspirera dina medarbetare till goda resultat och bidra till en god och hållbar arbetsmiljö.

För Orust kommun är det en självklarhet att mångfald och jämställdhet gynnar arbetsgruppen, arbetsplatsen och arbetsgivaren. 

Arbetstid/varaktighet: Heltid, tillsvidareanställning. 

Tillträdesdag: Tillträde enligt överenskommelse. 

Övriga upplysningar: Orust kommun tillämpar rökfri arbetstid. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. För alla personer som ska arbeta inom skola eller HR enheten/Ekonomienheten samt med direkt stöd till brukare inom Sektor omsorg kommer utdrag från belastningsregistret genomföras innan anställning kan ingås.

Sista ansökningsdag: 2022-05-22.  Intervjuer planeras den 30 maj och 3 juni.

Kontaktpersoner: Ekonomichef Susanne Ekblad, tfn 0304-334282 eller e-post susanne.ekblad@orust.se. För detaljerade frågor kring uppdraget kontakta vår nuvarande upphandlingschef Gabriella Glimstedt tfn 0304-33 42 35 eller e-post gabriella.glimstedt@orust.se

Fackliga kontaktpersoner: Kontaktas genom kommunens växel 0304-334000. 

Vill du veta mer om Orust kommun som arbetsgivare och de förmåner vi erbjuder kan du läsa mer på vår webb: www.orust.se


Sista ansökningsdag: 2022-05-22

 

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *