Hela den här sidan är en annons.

”Vi vinner fler affärer sedan vi tagit hjälp av PublicInsight”

För både luftfiltertillverkaren Ultramare och Lidingö trädgårdscenter är de offentliga affärerna ett viktigt ben i verksamheterna. Båda företagen har tagit in experthjälp för att utveckla sitt arbete mot offentlig marknad. – Det lönar sig verkligen att ta in någon som erfarenhet och kunskap inom upphandlingar, säger Martin Timonen, Lidingö Trädgårdcenter

Martin Timonen som driver Lidingö Trädgårdcenter, har tagit hjälp av PublicInsights upphandlingskonsulter för att utveckla sina affärer på offentlig marknad.

För både luftfiltertillverkaren Ultramare och Lidingö trädgårdscenter är de offentliga affärerna ett viktigt ben i verksamheterna. Båda företagen har tagit in experthjälp för att utveckla sitt arbete mot offentlig marknad.
– Det lönar sig verkligen att ta in någon som erfarenhet och kunskap inom upphandlingar, säger Martin Timonen, Lidingö Trädgårdcenter

Nästan alla småföretag vill göra affärer på med offentlig sektor, men inte ens en av tio har koll på vad deras region eller kommun upphandlar. För Lidingö trädgårdscenter gör de offentliga kontrakten att företaget kan erbjuda sin personal trygga helårsanställningar.

– Offentliga affärer har gett oss en bra fast grund att stå på, säger företagets ägare Martin Timonen. Lidingö trädgårdscenter har flera stora, långa kontrakt med Lidingö kommun gällande skötsel av parker och grönytor, nyanläggningar, slyröjning och gatuunderhåll. Inför upphandlingarna har Martin valt ta hjälp av PublicInsights upphandlingskonsulter för att inte riskera att gå i någon av alla fallgropar som finns.
-Misstag kan kosta i en upphandling. Det lönar sig verkligen att ta in någon som har erfarenhet och kunskap inom upphandlingar, säger han.

PublicInsights kartläggning visade hur de kunde utvecklas

Luftfilterillverkaren Ultramare har också valt att ta hjälp av PublicInsight med sitt upphandlings­arbete. De hade inte trots att de jobbat länge som leverantör åt offentliga köpare koll på exakt var marknaden fanns, vilka behov deras kunder hade eller när nya upphandlingar skulle komma ut. För ett halvår sedan valde de att ta hjälp av PublicInsight för att kartlägga hur de kunde ut­veckla sina offentliga affärer.
– Ungefär en fjärdedel av den totala marknaden för vår produkt finns inom den offentliga sektorn så det är en stor och viktig marknad för oss att vara på där jag ser möjligheter att växa tack vare att vi nu har en strategi att jobba efter. PublicInsight har gett oss verktygen, förenklat arbets­processen och förändrat vårt mindset, säger företagets vd Niklas Palm.

Gör saker i rätt tid och är förberedda – vi har ritat kartan och bestämt resmålen

– Nu vet vi var kunderna finns, vad de efterfrågar, deras köpbeteenden och när avtalen går ut.
Det gör att vi kan bearbeta kunderna vid rätt tidpunkt och vara förberedda på när en upphandling ska komma ut, fortsätter han. Trots att det inte gått mer än halvår sedan Ultramare gjorde kartläggningen märker Niklas Palm redan skillnad på utfallet.
– Vi vinner fler affärer idag än vi gjort tidigare, säger Niklas Palm.

Förenkla den offentliga affären

PublicInsight är ett Publictech-bolag som vill öppna upp och förenkla den offentliga affären genom digitala verktyg som hjälper företag att hitta fram till och lyckas med den offentliga affären.
– Jag har jobbat med offentliga affärer i tjugo år och drivs av att göra marknaden mer tillgänglig, att få fler företag att förstå vilka affärer som finns och hur man vinner de affärerna, säger Fredrik Tamm, grundare av PublicInsight. Att göra affärer med offentliga beställare upplevs ofta som krångligt och tidskrävande. Den bilden vill PublicInsight ändra på genom att matcha rätt köpare och säljare på ett unikt sätt och erbjuda stöd och hjälp genom hela upphandlingsprocessen fram till påskrivet kontrakt.
– Affärsvärdet på den offentliga marknaden är ungefär 950 miljarder. För att inte du som företagare ska drunkna i alla affärsmöjligheter som finns därute på marknaden hjälper vi dig inte bara med att ta fram en karta över hur marknaden ser ut utan även hur du ska navigera för att hitta de affärsmöjligheter som passar just dig, säger Fredrik Tamm.

Läs mer om hur du kan göra fler affärer på offentlig marknad med ett konto på PublicInsight >>

Visste du att..

  • Det görs cirka 500 affärer i timmen till ett sammanlagt värde av 105 miljoner
  • Bara under tiden du har läst den- na artikel har det gjorts affärer för 5 miljoner
  • Branscher som säljer minst till offentlig sektor är tobaksindustrin, 500 kr och Pälsindustrin för 1 865
  • Offentliga affärer är till för alla. Den yngsta VD:n är 19 år gammal.
  • Flitigaste leverantören finns i Skåne, en enskild firma som skickade 1 972 fakturor, det vill säga 9 fakturor per arbetsdag

Är du redo att börja din resa mot enklare offentliga affärer?
Se hur du kommer igång direkt! >>

 

PublicInsight är grundat av Fredrik Tamm  som i över 20 år jobbat med offentliga affärer. Genom bolagen Doublecheck och Dialogmakarna har han hjälpt hundratals företag att göra tusentals offentliga affärer på den svenska marknaden för miljardbelopp. Ändå har han bara skrapat på ytan.

För att synliggöra och förenkla den offentliga affären skapades PublicInsight.

Med ett konto på PublicInsight får du full koll på var affärerna finns, hur mycket kunderna handlar för och vilka konkurrenterna är.

 Med hjälp av dessa har du en unik möjlighet att kartlägga vilka affärer du ska lägga din tid på. PublicIn- sight hjälper dig både att rita kartan till dina offentliga affärer och navigera genom den!

När du har fått koll på var affärerna finns och vilka  du vill satsa på har PublicInsight verktygen som  gör ditt anbudsarbete enklare och mer effektivt. Om du hellre vill ägna din tid åt annat hjälper våra anbudsproffs dig gärna hela vägen genom upphandlingsprocessen.

 

Kontakta oss:
Tel: 08-580 806 60
support@publicinsight.se
www.publicinsight.se