Hela den här sidan är en annons.

Mångfald och AI trendar på Anbudsdagen

Vill du veta hur du undviker onödiga anbudsmissar och hur AI kan underlätta i anbudsprocessen? Är du dessutom nyfiken på hur kulturell mångfald är något du kan dra nytta av i anbudsarbetet? På Anbudsdagen den 14 oktober på Bygget i Stockholm samlas leverantörer från hela Sverige till en heldag för att lyssna till experter som delar med sig av tips och insikter för att göra fler och bättre offentliga affärer.

Sara Andersson Marmnäs, programansvarig

Arbetet med att utforma programmet för årets anbudsdag pågår för fullt och Upphandling24:s programansvarig Sara Andersson Marmnäs har fångat upp aktuella trender som är viktiga för leverantörerna att ha koll på och dra nytta av. 

  • Årets stora trend är AI – just anbudsområdet har pekats ut som ett av de områden där AI kan göra störst nytta. Vi är tacksamma över att ”bidfluencer” och bidmanagern Anna Nyblin kommer tillbaka för att från en bid managers perspektiv dela med sig av utmaningar och möjligheter med AI-teknik och ge handfasta tips för att komma igång och för dig som kommit redan kommit igång, säger Sara Andersson Marmnäs. 
  • Vi har också Charlotte Söderhjelm och Hugo Jennerholm som kommer att presentera intressanta resultat från en studie från Handelshögskolan i Stockholm av hur små och medelstora företag lyckats implementera AI i sitt anbudsarbete och vilka effekter det fått för deras verksamheter, fortsätter Sara Andersson Marmnäs. 

Studien visar bland annat att företag som ser till att lära sig att använda AI på rätt sätt lämnar bättre anbud och fick mer tid över till annat. Anbudsarbetet blev också mindre personberoende och en stor del av den tunga administrativa bördan minskade. 

Förutom AI är det bra att som leverantör ha koll på vanliga misstag som många gör i anbudsarbetet. Victoria Westergren från Upphandlingsmyndigheten har en bakgrund från både leverantörs- och upphandlarsidan och delar med sig av värdefulla konkreta tips på hur du undviker vanliga och onödiga misstag i anbudsprocessen. Att tänka utanför boxen är också något som kan göra att du vinner affärer. Georgios Panagopoulos, försäljnings- och affärsutvecklingschef på Sodexo, delar med sig av fallstudie där mångfaldig kompetens möjliggjorde ett snabbt agerande utanför ramarna som ledde till att företaget vann tillbaka en viktig, initialt förlorad upphandling. 

  • Kulturell mångfald är kanske inte något som man tänker på i det traditionella anbudsarbetet, därför ser jag mycket fram emot att höra Georgios Panagopoulos tala om hur värdet av medarbetares olikheter även kan vässa anbudsarbetet i organisationen. Han kommer även att presentera aktuell forskning och insikter kring varför det är viktigt att premiera olika bakgrunder. 

Anbudsdagen bjuder även på prisutdelning av det årliga Anbudspriset, som är leverantörernas pris till en upphandlare som utmärkt sig genom ett affärsmässigt och kvalitativt offentligt avtal. 

Under dagen får du:

  • Veta hur du ska agera för att behålla offentliga kunder och vinna affären på nytt.
  • En nulägesanalys, framtidsspaning och konkreta tips på hur AI kan hjälpa dig i ditt anbudsarbete.
  • Veta hur andra företag gör för att nå upphandlarna.
  • Tips från Upphandlings­myndig­heten för att undvika onödiga misstag i ditt anbud.