Fråga: Vad omfattar den elektroniska inköpsprocessen?
Svar: Den elektroniska inköpsprocessen består av två faser, först upphandlingsprocessen, som vid fullskalig elektronisk upphandling är formulärbaserad, dvs. underlagen skapas och registreras direkt i upphandlingssystemet. När man talar om e-upphandling avser man fasen av inköpsprocessen från annonsering fram till att avtal tecknas, det är således den del av processen som upphandlingsdirektiven reglerar.
E-handel är den del av den elektroniska inköpsprocessen som startar efter upphandlingsprocessen och att avtal tecknats. E-handelsprocessen innehåller delar som katalog med beställningsbara varor och tjänster, beställning som attesteras innan den går till leverantör, leveransmeddelanden från leverantör och slutligen faktura som matchas mot ordermeddelanden i e-handelslösningen. E-handel är den fas av inköpsprocessen som regleras av avtalslagen, köprätt, mervärdesskattelagen, lag om elektroniska fakturor, bokföringslagen etc.

specialist inom elektroniska inköp
B3 Upphandling är ett specialistbolag inom B3 Consulting Group, som har siktet inställt på att bli Sveriges ledande bolag inom offentlig upphandling. Sedan 2003 har vi specialiserat oss på offentlig upphandling, tidigare under företagsnamnet Sentensia.